Muziek in de Chiro

Muziek heeft in de Chirowerking altijd een speciaal plaatsje ingenomen. We doen ‘het’ vaak, we doen het met velen en we doen het hard. Vrijwel iedereen die ooit in de Chiro geweest is, heeft zijn eigen (generatiegebonden) "kippenvel-liedje" Op zondagnamiddag bij de opening, een avondlied op bivak, ritmeliederen langs de straten, bezinningsliederen tijdens een ingetogen moment, enzovoort... We zingen bij manifestaties, op de startdag en andere nationale activiteiten. Het creëert een groepsgevoel, straalt soms kracht, strijd of ingetogenheid uit. Bovenal heeft ons zingen alles te maken met spontaniteit, plezier of creativiteit.

Hoe je het ook doet – groot of klein, stil, luid of vals, met je afdeling of de hele groep: schreeuw het uit en zing!

Ondertussen hebben we met de Chiro al een heuse schat aan liederen bijeengezongen, en de meest actuele daarvan vind je in de notenkraker en de notelaar.

1. Zingen! Op de eerste Chironamiddag van het nieuwe Chirojaar, in de viering van Christus Koning, op tocht, op elke zangstonde, voor elke Chironamiddag, op de fuif, enz. Maak er een ‘stop-de-band’-show van, een zangbattle tussen de jongens en de meisjes, een wedstrijd, … Laat Jas, Briek en Sniffer het aanleren. Bied de ouders aan het einde van de Chironamiddag een concert aan of meer zelfs, leer ze ook het lied aan!
  2. Zet het op je site! Of Facebook. Of als ringtone op je gsm?
  3. Maak reclame voor Chiro! Zing het op de speelplaats, aan de schoolpoort , tijdens jullie klasbezoek. Leer het de leerlingen (en de leerkrachten) aan. Verspreid de Chiro - goestink sfeer!
  4. Speel met Chiroliedjes! Een quiz, zingen op tocht, tijdens een knutselactiviteit, om de duur van een opdracht af te bakenen, enz.
Lees ook het muziekboekje, een boekje vol tips en activiteiten om met jouw afdeling
en Chirogroep alle registers open te trekken!