Chi-ro-la-la-la: de basistekst

Chiro en muziek, het is altijd al een combinatie geweest die kli(n)kt. Vanzelfsprekend zit er muziek in de Chiro. Met dit jaarthema gaan we bewuster ‘spelen’ met bestaande muziek, maar we gaan muziek ook eens toepassen op minder voor de hand liggende domeinen en activiteiten. Bovendien willen we jullie uitdagen om muziek zo breed mogelijk te ontdekken.

De wereld om ons heen: daar zit muziek in!

In alles zit muziek
Een wereld zonder muziek? Die bestaat toch niet?! Onze hele maatschappij is doordrongen van muziek. Als je even goed luistert, hoor je overal geluiden en ritmes. Klakkende hakken in de winkelstraat, honderdenéén beltonen van gsm’s, tsjilpende mussen in de tuin, de cadans van een voorbijrijdende tram, enz.

In onze maatschappij wordt muziek ook voor heel uiteenlopende dingen gebruikt. Onze kamerplanten zouden bijvoorbeeld onder invloed van popmuziek beter groeien. Daarnaast wordt muziek dikwijls gebruikt als drager van boodschappen. Denk maar aan de vredesconcerten, waarop muzikanten via hun songs een krachtig signaal de wereld insturen.

Muziek is een universele taal en maakt al eeuwenlang deel uit van ons bestaan. Maar muziek is vooral: wat jij wilt dat het is.

Muziek is... genieten.
Muziek is... ritme.
Muziek is... melodie.
Muziek is... jezelf oppeppen.
Muziek is... te luid.
Muziek is... te zacht.
Muziek is... leuk om te spelen.
Muziek is... niet te beschrijven met woorden!

Muziek buitenstebinnen: Muziek doet iets met ons.

Nostalgisch worden wanneer je de hit hoort die je als puber grijs draaide, in trance geraken wanneer je op de eerste rij staat bij een liveoptreden of opgehitst worden door loeiharde technobeats? Wat muziek met een mens kan doen, is ongelooflijk. Groot of klein, zwart, geel of wit: iedereen kan genieten van muziek.

Muziek binnenstebuiten: Wij doen iets met muziek.

Spelen met geluiden, ritme, klanken en melodie is makkelijker dan je soms wel denkt. Je hoeft geen 10 jaar muziekacademie gedaan te hebben om iets met muziek te doen! Muziek biedt ontelbare kansen om je creatief uit te leven. Met twee takken uit het bos schud je vlotjes een drumsolo uit je mouw. Tijdens de playbackshow voeren de kindjes hun ingeoefende danspasjes op de laatste kinderhit uit. In een voetbalstadion zingen we met honderden tegelijkertijd uit volle borst het supporterslied wanneer onze ploeg nog eens gewonnen heeft. We maken overal muziek en iedereen kan het.

Chiro: daar zit muziek in!

De ene Chirogroep heeft een muziekkapel die steevast elk feest inblaast, in een andere groep weerklinken de technobeats uit het leidingskot. In de Chirogroep enkele dorpen verder zullen ze dan weer zweren bij een zelf gecomponeerd themalied op bivak of bij een dansmarathon op ‘foute’ muziek.

In de Chiro is iedereen op de één of andere manier met muziek bezig. Op een speelse, intuïtieve en vaak spontane manier hoort muziek in elke Chirogroep thuis.

‘C-H, C-H-I, C-H-I-R-O! We zijn een toffe bendeeuh, we zijn van de CHIRO!’

Een luid scanderende Chirogroep op de trein of langs de straat: het is een vertrouwd tafereel. De ene passagier of voorbijganger zie je geërgerd zijn wenkbrauwen fronsen, bij iemand anders zal het een glimlach op zijn of haar gezicht toveren. Maar één iets is zeker, als zingende zotte Chirobende voel je waarover het gaat: je vormt één groep. Muziek brengt sfeer in de Chiro. Het schept een band en maakt de groep nog meer tot groep. Met de aspi’s rockklassiekers zingen aan het kampvuur, in de zomer met de leidingsploeg naar een festival afzakken, met de rakwi’s ritmeliederen brullen op tocht, ‘s ochtends met iedereen in een grote kring verzamelen als je het bivaklied door de boxen hoort galmen, enz. Er zijn honderdenéén mogelijkheden om met muziek dat wonderlijke gevoel op te wekken dat we in de Chiro SAMEN-HOREN.

Schreeuw het uit of zing!

Muziek is een uitlaatklep bij uitstek. Muziek kan zonder omwegen tonen wie je bent. Voor veel jongeren is muziek het houvast bij het zoeken naar een eigen identiteit. Ook in de Chiro wordt dat duidelijk. Het ene moment viert de ‘hiphoprage’ hoogtij, het andere moment gaan de keti’s uit de bol op dancebeats. Muziek is dus ook geconfronteerd worden met smaken, opvattingen en kwaliteiten van de anderen. We vinden het in de Chiro een belangrijk uitgangspunt om altijd het nodige respect op te brengen. Ook met onze omgeving moeten we rekening houden. Muziek kan de zeden verzachten maar muziek kan ook onder het etiket overlast thuishoren. ’t Is maar hoe je het bekijkt – of beluistert.

Vaak gebruiken we muziek om onze boodschappen kracht bij te zetten. Zo gaat de bedanking voor de kookploeg vaak gepaard met een liedje en bestekpercussie!

Speel met muziek (da’s Chirotaal)

Met een huishoudelastiekje en een smeerkaasdoosje construeren we moeiteloos een Stradivarius. Door te trommelen op olievaten laten we de energie uit ons lijf stromen. De titomeiden geven het beste van zichzelf in de idoolwedstrijd.

Muziek maken en beleven in de Chiro is spelen. Muziek vormt een onderdeel van onze spelvisie: experimenteren, ontdekken, beleven, genieten. Wie wil, mag met muziek spelen. Met een gezonde dosis durf en creativiteit kan iedereen een zangstonde leiden of uit volle borst zijn of haar lievelingssong vertolken. Anders gewaagd: in de stilte duiken voor een dauwtrip of een bivakdag in gebarentaal en mime. Je kunt aan de slag met bestaande muziekvormen, maar je kunt ook zelf muziek maken en muziek gebruiken bij andere spelletjes. Ooit al eens in tutu rugby gespeeld terwijl er Mozartsonates over het speelterrein weerklinken?