Stoppen met Chiro? Zo neem je afscheid.

Hello, goodbye!

De zomer nadert en dus ook het einde van het Chirojaar. All eyes on Krinkel, maar vergeet niet dat dat voor sommige mensen van je ploeg het einde van hun Chiro-engagement kan zijn. Enkele tips om op een goeie manier afscheid te nemen van de stoppers!

Maak het duidelijk (voor iedereen)

Stel eens expliciet de vraag, bijvoorbeeld op een vergadering, wie er stopt en wie er blijft volgend jaar. Geef daar gerust even bedenktijd voor. Als iemand nog twijfelt is dat oké, maar het is goed dat heel de groep op de hoogte is.

Waardeer je stoppers

Sta even stil bij het engagement van de stopper(s), maak daar echt ruimte en tijd voor, bijvoorbeeld tijdens hun laatste vergadering. Een bedankingswoordje is dan op z'n plaats, waarin je benoemt wat die persoon gedaan heeft en wat je zo apprecieert aan hem of haar.

Plan een gezamenlijk afscheidsmoment in

Organiseer een afscheidsmoment (een avondje, picknick of zelfs weekend), waarbij je volledig focust op de ploeg en de stopper(s). Dat is namelijk wat gestopte (kader)vrijwilligers aangeven als fijnste manier om afscheid te nemen: iets verbindends doen, samen met de ploeg.

Tip! Plan dat nu al in, bijvoorbeeld voor na de zomer.

Verbond Antwerpen met de alpacas

Je kan bijvoorbeeld op wandel met de alpacas zoals verbond Antwerpen

Afscheidsbabbeltjes

Het is een fijn idee om met vrijwilligers die stoppen eens een gesprekje te doen over hoe ze hun engagement ervaren hebben. Dat is enerzijds een blijk van waardering voor de stoppers, en er kunnen hen nog een paar dingen van het hart indien nodig. En het is fijn om terug te blikken op herinneringen. Anderzijds kan je daar als ploeg veel informatie uit halen over jullie werking, hoe jullie omgaan met de mensen in de ploeg, enz.
Tips en ideetjes voor afscheidsbabbels nodig? Check onze inspiratiepagina.

Hou de deur op een kier!

Dat iemand geen engagement meer opneemt, wil dat nog niet zeggen dat je elkaar niet meer kan zien. De meeste stoppers vinden het fijn om nog verbonden te blijven met de mensen met wie ze (lang) hebben samengewerkt. Hou dus gerust nog contact en vraag hen ook nog eens om te komen helpen op een activiteit. Ze zullen zich vereerd voelen!