Solidariteit

Waarom en hoe we aan solidariteit doen in de Chiro

Chirosolidariteit

Solidariteit in de Chiro is een breed begrip. Het begint al bij de vrijwillige inzet van jullie, leid(st)ers, VB's en kadervrijwilligers. Je deelt je vrije tijd met anderen zonder daar iets voor in de plaats te verwachten. Je zorgt ervoor dat iedereen die naar jouw werking komt een plekje vindt om zichzelf te zijn.

Solidariteit in de Chiro gaat ook verder dan de lokale Chirogroep. Vanuit jouw groep kan je je immers inzetten voor jouw buurt en zelfs voor de wereld.

We zien de Chirosolidariteit als de bereidheid om zowel materiële als immateriële dingen te delen en te herverdelen. Het gaat dus niet alleen om het geven van geld aan goede doelen, maar ook om die schouderklop of die actie om de buurt schoon te maken.

De Chirosolidariteit streeft naar verbondenheid en rechtvaardigheid. Als Chirolid ben je bereid om (een deel van) je geld, je middelen, je energie, je tijd, je identiteit, ... te investeren om mee te werken aan een diverse en rechtvaardige wereld waar ontmoeting centraal staat.

Chirosolidariteit in een notendop:

leiding in cirkel

Solidariteit in de eigen Chirogroep

In je Chirogroep ga je samen met de andere leden de uitdaging aan om iedereen zich thuis te laten voelen.

Chirogroepen zijn goud waard

Solidariteit met je buurt:

Jouw Chirogroep staat in contact met je buurt. Zet je in voor organisaties en personen in je buurt die het kunnen gebruiken.

plaats

Solidariteit met de wereld:

Draag met je Chirogroep een steen bij aan een sociaal rechtvaardige wereld.

Drie niveaus van Chirosolidariteit

Ontdek de verschillende niveaus van Chirosolidariteit. Op elk niveau kan je je op een bepaalde manier inzetten en vind je meer informatie om ook eens te bekijken.

Niveau 1: Solidariteit in je eigen Chirogroep

Solidariteit is in elke Chiro aanwezig: iemand helpen wanneer die zich bezeerd heeft, nog een shift extra op de fuif draaien, een tweedehandssysteem van Chirokledij voor de leden die het thuis wat moeilijker hebben, ...

Elke Chirogroep is een groep waar iedereen zich thuis voelt.

Dat gaat natuurlijk niet vanzelf. Je moet met iedereen leren samenwerken zonder je eigenheid te verliezen en doorheen jouw Chirocarrière komen er verschillende obstakels op je pad. De kracht van Chirosolidariteit is dat je doorheen deze uitdagingen er niet alleen voor staat. Dialoog en inclusiviteit zijn belangrijke bouwstenen van een solidaire Chirogroep.

Benieuwd naar hoe je kan werken aan de solidariteit in je eigen Chirogroep? Dan zijn volgende projecten en materialen iets voor jou.

Werk aan solidariteit binnen je eigen Chiro

In Vlaanderen leeft een op de vijf kinderen in armoede. De kans is groot dat er in jouw Chirogroep kinderen zijn die het thuis financieel niet zo makkelijk hebben. Hoe los je dat op? Lees het hier!

Diversiteit in je groep

Omgaan met de diversiteit van je Chirogroep is niet altijd gemakkelijk, maar pak je het goed aan, dan levert het heel wat mooie en waardevolle momenten op. Speel All Aboard en ontdek wat jouw Chirogroep nog kan doen.

Zingevingsdatabank

Ga op zoek in de zingevingsdatabank naar methodieken en gespreksstarters die je in jouw groep kan gebruiken om even stil te staan bij de solidariteit in je Chirogroep.

Niveau 2: Solidariteit met je buurt

Een Chirogroep is geen eiland. Je bent met jouw groep automatisch in mindere of meerdere mate betrokken met je buurt. Het kan dan ook geen kwaad om de handen uit de mouwen te steken voor je nabije omgeving. Een grote opkuisactie, kinderen bereiken die normaal niet naar de Chiro komen, naar het eetfestijn gaan van de naburige scouts. Er zijn manieren genoeg om jouw Chirosolidariteit met de buurt te tonen.

Benieuwd hoe je kan werken aan solidariteit met je buurt? Dan zijn volgende projecten/materialen iets voor jou.

Iedereen Mee Op Kamp

Een solidair Chiroproject waarbij je kinderen die moeilijk met jeugdwerk in contact komen, uitnodigt om mee te komen op jouw Chirokamp.

Chiro voor Chiro

Help andere Chirogroepen die het financieel moeilijker hebben en organiseer een actie waarvan je de opbrengst kan doneren aan Chiro voor Chiro.

Jouw Chirogroep is geen eiland, je bent automatisch verbonden met je buurt

Niveau 3: Solidariteit met de wereld

Een Chirolid is een wereldburger. We voelen ons verbonden met mensen die aan de andere kant van de wereld wonen en streven naar sociale rechtvaardigheid voor iedereen. We doen dit vanuit een gelijkwaardige positie. Wij zijn niet de allesweters, maar streven naar een situatie waar we beide van kunnen leren. Om zo samen een stapje richting ideale wereld te zetten ;).

In je eentje kan je de wereld natuurlijk niet veranderen, maar je kan wel jouw steentje ertoe bijdragen. En met je hele Chirogroep kan je zelfs een mooie steen bijdragen.

Benieuwd hoe je met jouw Chirogroep aan solidariteit met de wereld kan werken? Dan zijn volgende projecten/materialen zeker iets voor jou!

Goed doel

Je inzetten voor een goed doel, is natuurlijk een standaardvoorbeeld van solidair zijn met de wereld. Maar hoe kies je nu een goed 'goed doel'?

Inzetten voor een goed doel

Geld inzamelen is niet altijd nodig, er zijn ook andere manieren waarop je je kan inzetten voor een goed doel. Lees hier de Do's & Don'ts.

Spoor ZES-materiaal

Speel het jongerenspel om je in een solidair thema te verdiepen met jouw Chirogroep. Of ga op zoek naar ander Spoor ZES-materiaal via spoorzesindeklas.be.

In je eentje kan je de wereld niet veranderen, met jouw Chirogroep kan je wel een mooie steen bijdragen