Inzetten voor een goed doel

Je inzetten voor een goed doel: hoe doe je dat?

Jullie gaan je inzetten met je Chirogroep voor een goed doel. Super!
We helpen je graag op weg met enkele tips over hoe je jouw groep het beste inzet.

lamp - bedenk

Do's & Don'ts bij je inzet voor een goed doel:

Do's:

• Handen uit de mouwen steken: Zoals je je voor je Chirogroep inzet, kan je je ook inzetten met je Chirogroep voor een goed doel. Bespreek met het goed doel dat je gekozen hebt wat je voor hen kan betekenen en leef je ten volle uit.
    Ideeën: Verkleed uitdelen van flyers, organisatie uit de buurt helpen met opdienen op hun jaarlijkse quiz, spelnamiddag organiseren in een vluchtelingencentrum.
  • Maak je goed doel bekend: Zet je actie of geldinzameling in de kijker door het op je sociale mediakanalen te verspreiden en je achterban in te lichten. Jij bent overtuigd van je goede doel, anderen mogen dat ook zijn. Hoe meer mensen het goede doel kennen, hoe meer mensen het ook mogelijks zullen steunen.
    Ideeën: Hang flyers van je goede doel op, laat iemand van het goede doel een uitleg komen geven op één van jullie evenementen, toon de resultaten van jullie actie.
  • Geld inzamelen: Dit ligt het meest voor de hand, maar geld inzamelen, is voor veel goede doelen nog steeds van levensbelang. Koppel de geldinzameling aan een leuke activiteit die je met leden of leidingsploeg kan doen.
    Ideeën: Carwash, pannenkoekenbak, Driekoningen zingen, Schijt-je-rijk

Don'ts:

• Greenwashing: Je organiseert een fuif en per drankje dat iemand bestelt, kan die nog een euro extra geven voor een goed doel. Wanneer je zoiets organiseert, ben je in de eerste plaats aan jezelf aan het denken en gebruik je het goede doel om meer te kunnen verkopen.
    Hoe voorkomen?: Organiseer je een evenement en moeten er nog kosten gedekt worden, maak dan op voorhand bekend hoeveel procent van de inkomsten naar het goede doel gaan. Zo zal je altijd iets betalen, ook al heb je weinig verdiend.
  • Jouw Chiro als goed doel: Uiteraard is je inzet voor jouw Chirogroep een goed doel, maar daarvoor organiseer je al heel wat andere dingen. Wil je je inzetten voor een ander goed doel, zorg er dan voor dat je inzet ook volledig voor dat goed doel bestemd is.
  • Foute goede doelacties: Niet alle acties zijn goede 'goede doel'-acties. Houd er rekening mee dat de actie die jij organiseert, ook afstraalt op je goede doel.
    Te vermijden: goedbedoelde, maar foute acties zoals 'Zuip-je-zat-voor-het-goede-doel-fuif'.

Goede doelen en corona

Ook goede doelen lijden enorm onder de coronacrisis.
Heel wat vrijwilligers die zich jaarlijks inzetten, kunnen dit nu niet meer doen.
Daarnaast worstelen heel wat organisaties met hun financiële capaciteiten.
Jouw Chirogroep misschien ook wel?

Toch is het belangrijker dan ooit om je in te zetten voor een goed doel.
Een klein beetje Chirosolidariteit kan al heel veel betekenen voor een andere organisatie.

Hebben jullie het financieel niet gemakkelijk?
Bekijk dan zeker met je goed doel wat je voor hen kan doen, dat helpt hen ook al een eindje op weg.

En zoek het niet te ver! In jouw buurt zijn er ongetwijfeld heel wat goede doelen te vinden die nu meer als anders een extra helpende hand kunnen gebruiken.