Afdelingen opsplitsen

Afdelingen opsplitsen betekent letterlijk dat je afdelingen opsplitst in kleinere afdelingen, door bv. afdelingen per geboortejaar in te delen. Dat zorgt voor kleinere, werkbare groepen.

Opgelet!

• Dat kan natuurlijk alleen als je genoeg leiding hebt. Doordat je meer afdelingen hebt, heb je namelijk ook meer leiding nodig. Schuif indien mogelijk bij een afdeling waar er iemand van de leiding minder kan staan. Eventueel kun je kleinere afdelingen samen nemen en zo iemand van de leiding 'vrij maken.'
  • Hou er rekening mee dat een extra afdeling ook extra speelruimte vraagt.
  • Afdelingen opsplitsen heeft impact op de groepsdynamiek. De groep verandert (is kleiner), sommigen zitten misschien plots niet meer met bepaalde vriendjes in een groep, broers/zussen worden van elkaar gescheiden, enz.
  • Bekijk die verdeling elk jaar opnieuw. Een opsplitsing is het beste een tijdelijke oplossing. Evalueer die maatregel jaarlijks.
  • Let op dat er niet té veel verschil is in kwaliteit en wauw-factor bij de activiteiten tussen afdelingen die dicht bij elkaar liggen.
    • Bv.: Rakwi’s 2 doet veel grootsere spelen dan rakwi’s 1. Dat kan tot jaloezie of frustratie leiden bij de (ouders van de) leden van Rakwi’s 1.

“Wij bekijken elk jaar opnieuw bij de start van het Chirojaar hoe we de afdelingen indelen. Dat hangt af van de draagkracht van de leiding en het aantal ingeschreven leden. Momenteel zitten de oudste afdelingen met drie geboortejaren bij elkaar en is er meer leiding voor de jongste afdelingen voorzien.”

Yarne, leider Chiro Schoten

Hoe werkt dat dan?

Wat zijn de namen van je 'nieuwe' afdelingen? Het kan gemakkelijk, bijvoorbeeld 'rakwi’s 1' en 'rakwi’s 2', maar ook op een creatievere manier, zoals Chiro Sint-Agnes uit Retie deed. Zelf geen inspiratie? Je kan de leden ook gewoon zelf hun naam laten kiezen!

Chiro Sint-Agnes (Retie)

• Bengels: 1e leerjaar
  • Pinkels: 2e leerjaar
  • Sterren: 3e leerjaar
  • Supersterren: 4e leerjaar
  • Kwiks: 5e leerjaar
  • Superkwiks: 6e leerjaar
  • Tippers: 1e en 2e middelbaar
  • Tiptiens: 3e en 4e middelbaar
  • Aspi's: 5e en 6e middelbaar

Standaardbenamingen in het GAP

• Ribbels: 1e en 2e leerjaar
  • Speelclub: 3e en 4e leerjaar
  • Rakwi's: 5e en 6e leerjaar
  • Tito's: 1e en 2e middelbaar
  • Keti's: 3e en 4e middelbaar
  • Aspi's: 5e en 6e middelbaar

Welke indeling gebruik je?

• Het meest voor de hand liggende en eenvoudigste is om dat op basis van leeftijd te doen.
  • Andere opties zijn er natuurlijk ook, bv. als je merkt dat er een ongelijke verdeling per geboortejaar is (bv.: de eerstejaars rakwi’s zijn met 5 en de tweedejaars met 23).
  • Denk hier goed over na en zorg dat de hele leidingsploeg erachter staat. Voorkom (zeker bij oudere afdelingen) dat je vrienden uit elkaar haalt.
  • Andere opties zijn bijvoorbeeld:
    • Als je een gemengde Chirogroep bent: opsplitsen in jongens en meisjes.
    • De verdeling wordt bepaald door de volgorde van inschrijven. Bv. de eerste twintig leden die inschrijven voor de tito's zijn tito’s 1, de volgende twintig zijn tito’s 2.
    • De verdeling gebeurt ad random, bv. alle ingeschreven leden bij de speelclub worden willekeurig verdeeld over twee groepen.

Maak je de beslissing om op te splitsen?

Communiceer daar duidelijk over naar (potentiële) leden en ouders. Geef duidelijke info over:

• De reden van de opsplitsing.
  • Welke leeftijden (van welk geboortejaar) in welke afdeling zitten.
  • De (eventuele) tijdelijkheid van die maatregel.

Opsplitsen in het midden van het jaar?

Besef je midden in het jaar dat je afdeling echt te groot is? Ga goed na of het nog de moeite is om afdelingen op te splitsen. Het heeft namelijk een grote impact op de groep en brengt ook wat praktische rompslomp met zich mee. Overweeg in de eerste plaats alternatieven om die grote groep op te vangen.

• Probeer extra leiding in te schakelen: wie weet heb je wel vrienden of oud-leiding die soms willen komen versterken.
  • Als je genoeg leiding hebt, organiseer je spel dan zo dat je het in twee (of meerdere) groepen speelt.
  • Bekijk wat je nog kan doen om je spelen aan te passen aan een grote groep (link naar spelen aanpassen aan grote groep!).

Niet genoeg leiding om afdelingen op te splitsen? In dat geval raden we aan om eerst leiding te werven. Denk daarbij ook aan het inschakelen van hulpleiding of een wisselsysteem tussen oud-leiding.

Meer tips over leiding werven nodig? Lees de pagina over Leiding werven.