Wat met de aansluiting bij de Chiro?

• Zitten je nieuwe leden nog in de erkenningsprocedure of hebben ze een afwijzing gekregen? Dan hoef je hen niet in te schrijven in het groepsadministratieportaal (GAP). Zij zijn automatisch verzekerd. Je krijgt dan geen factuur. Blijven de leden komen en worden ze erkend als vluchteling? Dan schrijf je hen wel in via het GAP.
    • Tijdens de procedure hebben je nieuwe leden nog geen vaste verblijfplaats. Verhuizen ze? Laat hen weten waar er in de buurt van hun nieuwe woonst een Chirogroep is.
    • Kinderen in de procedure hebben nog geen identiteitskaart. Zij hebben recht op 'dringende medische bijstand'. Dat attest krijgen ze bij het OCMW van de gemeente waar ze verblijven. Ook als het kind (gezin) geen recht heeft op algemene OCMW-steun kunnen ze bij het OCMW terecht voor zo’n attest ‘dringende medische bijstand’.
    • Besef dat niet iedereen erkend wordt en wees er eerlijk over tegen de andere leden. De kans bestaat dat je nieuwe leden het land weer moeten verlaten.
  • Iemand is erkend als vluchteling, heeft papieren en een vaste verblijfplaats? Sluit het kind aan via het Groepsadministratieportaal. Je krijgt voor hen ook een factuur.
  • Zijn er financiële drempels? Misschien kunnen jullie die wel intern oplossen. Bijvoorbeeld door een verminderde bijdrage. Je kan ook een beroep doen op Chiro Voor Chiro