Chirovisie Alcohol en drugs

In de Chiro willen we dat iedereen zich thuis voelt in de groep. We houden rekening met elkaar en hebben respect voor elkaar. We kiezen er in de Chiro voor om te werken aan verbondenheid en om iedereen te aanvaarden zoals die is. Dat is niet altijd het geval als je dronken of onder invloed bent. Chiro is samen spelen, samen zingen, samen stil worden rond een kampvuur.

Een Chiroactiviteit is iets waar leden en leiding samen voor verantwoordelijk zijn. Om een Chiroactiviteit te laten slagen werken we samen, denken we mee en nemen we verantwoordelijkheid op. We zijn samen verantwoordelijk om het goede voorbeeld te geven, ook wat alcohol en drugs betreft. We kiezen er dus voor om ons niet op te sluiten in een roes van alcohol of drugs. Chiro maak je immers samen, niet alleen.

Een Chirogroep heeft een imago te bewaren. Als Chiroleiding in weekend na de leidingskring of tijdens de week alcohol of drugs gebruikt in Chiroverband zullen ouders van leden zich hier vragen bij stellen. Dat is normaal, want zij vertrouwen immers elke week hun kinderen toe. Een leidingsploeg die daar geen rekening mee houdt, zal snel tegenwind krijgen van ouders, netwerk of oud-leiding. We vinden het in de Chiro belangrijk om het vertrouwen van de ouders niet te schaden.

Wees jezelf ook bewust van de mogelijke consequenties van je gedrag als Chirogroep voor anderen. Je hebt niet alleen een eigen imago te bewaren, maar ook het imago van Chiro in het algemeen. Jouw acties hebben (ongewild) een effect op andere Chirogroepen, jeugdbewegingen en jezelf als persoon.

Alcohol en drugs zijn niet ongevaarlijk. Je gezondheid lijdt eronder, je kunt er afhankelijk van worden, je kunt het misbruiken om je problemen te verdringen. Zeker op jonge leeftijd zijn de gevolgen enorm: beschadiging van hersenfuncties, psychologische gevolgen. Op jonge leeftijd ben je bovendien sterker vatbaar voor verslaving. Ook dat is een reden om drugs te vermijden en om verstandig om te gaan met alcohol en andere drugs in de Chiro.

We mogen niet vergeten dat de Chiro een plaats is waar je ervaringen opdoet en waar kan geëxperimenteerd worden in een veilige omgeving. Hiervoor zijn goede en duidelijke afspraken die tegelijkertijd ook rekening houden met het wettelijk kader noodzakelijk. Door afspraken leer je leden en leiding op een verantwoorde manier omgaan met alcohol. De Chiro is een plek waar je fouten mag maken en van je fouten kan leren. Mensen verdienen dus meer dan één kans.

Drug- en cannabisgebruik is verboden. Je kunt vervolgd worden omdat je drugs bezit in aanwezigheid van minderjarigen, of omdat je drugs gebruikt in een publiek toegankelijke plaats. Experimenteren met drugs kan dus niet binnen een Chirocontext.