Goede sfeer in je groep

Het belang van een goede sfeer in je groep is niet te onderschatten. Als leden elkaar beter kennen en elkaar motiveren, en als er duidelijke afspraken zijn binnen de groep, dan vermijd je al zware conflicten. Dat geldt trouwens ook voor leiding. Hoe werk je nu aan een goede groepssfeer?

Vijf tips om aan een goede groepssfeer te werken

Klik op de tip voor meer informatie:

1. Complimenten geven
  2. Verantwoordelijkheid geven (vertrouwen)
  3. Stimuleer het groepsgevoel
  4. Ken je leden en hun leefwereld
  5. Inspraak

1. Complimenten geven

Iedereen heeft nood aan waardering. Even leuk als complimenten krijgen, is complimenten geven. Laat geen kans onbenut . Zo zorg je ervoor dat gewenst gedrag bevestigd wordt en vaker zal voorkomen.

Een beloning is ook een goede manier om je appreciatie te laten blijken voor wat je leden gedaan hebben.

Er zijn een aantal manieren waarop je kan belonen:

• Materieel: Je beloont je leden met een voorwerp, cadeau, snoep, enz.
  • Activiteit: Daarbij beloon je de leden met een activiteit. Zo gaan jullie bv. zwemmen, bowlen, naar een pretpark, enz.
  • Sociaal: Die vorm van belonen moedigen wij het meest aan. Het heeft het meest duurzame effect van de drie en vraagt minder werk.
    Sociale beloningen kunnen zijn: complimentjes, bevestiging van goed gedrag, een aanmoediging.

Let erop dat je niet alleen de ‘brave’ leden een complimentje geeft. Iedereen doet goede dingen en iedereen verdient waardering. Let je daar niet op, dan creëer je mogelijk een tweedeling in je groep. Materiële en activiteitsbeloningen zijn leuk, maar die hoef je niet voortdurend te geven. Na een tijd wordt dat 'gewoon' of gaan leden elke keer verwachten dat ze iets in ruil krijgen.

2. Verantwoordelijkheid geven (vertrouwen)

Geef je leden de kans om verantwoordelijkheid op te nemen. Dat zorgt ervoor dat leden weten dat je hen vertrouwt. Zij zullen daardoor ook minder geneigd zijn om dat vertrouwen te schenden. Baken samen met hen grenzen af.

3. Stimuleer het groepsgevoel

Het is belangrijk om een goede sfeer te creëren in je groep. Dat kan je doen door toffe teambuildingsactiviteiten te organiseren. Je kan er ook voor kiezen om op weekend te gaan of een leefweek te houden met je groep. Daarbij zijn ze enkele dagen op elkaar aangewezen en dat is een ideaal moment om aan de sfeer te werken.

Elk Chirojaar veranderen er heel wat dingen. Leden veranderen van afdeling, er komen nieuwe leden bij en de leidingsploeg heeft een andere samenstelling. De start van het Chirojaar is een belangrijk moment: een moment waarbij we elkaar nog moeten leren kennen. Ideaal om wat kennismakingsspelletjes te spelen. Die vind je in onze Spelendatabank onder de zoekterm ‘kennismakingsspelen’.

4. Ken je leden en hun leefwereld

Je weet al dat elke groep anders is. Dat komt vaak door de leeftijd van de groepsleden en de leefwereld die daarmee samengaat. Pas je daar dan ook aan aan. Zo gebruik je bij ribbels wat meer fantasie, keti’s en aspi’s kunnen dan weer een goede portie avontuur aan. Als je elk lid afzonderlijk goed kent, weet je wat hen boeit en wat hen verveelt. Zo kan je ervoor zorgen dat je zoveel mogelijk op maat van elk lid activiteiten uitwerkt.

5. Inspraak

Laat je leden inspraak geven over thema’s, activiteiten en spelletjes. Daardoor voelen ze dat ze gewaardeerd  worden, raken ze gemotiveerd en zorg je voor gedragenheid. Ribbels, speelclubbers en rakwi's kan je inspraak geven door hen in het begin van het jaar hun favoriete spelletje te laten opschrijven of door hen te laten kiezen welke afspraken ze het belangrijkst vinden. Aan tito’s, keti’s en aspi’s kan je nog meer inspraak geven: bij hen kan je  de regels echt vanuit de groep laten komen. Voor inspiratie kan je in de Spelendatabank terecht.

Meer info?

Lees hier meer over jouw begeleidingshouding en hoe je kan omgaan met moeilijke gedragssituaties.