Chiro, universiteit van het leven

Studenten van de KU Leuven startten een 'verzetscampagne' tegen de herindeling van het academiejaar. Ze vinden dat de rector te snel gaat met zijn plannen om het academiejaar te hervormen. Ook in Gent zijn de studenten ongerust.

Bij die Vlaamse studenten zitten duizenden leiders en leidsters die ondertussen ook actief zijn in een jeugdbeweging. Chiro alleen al telt 15000 jonge geëngageerde mensen die zich wekelijks inzetten voor 109000 leden.

Chirojeugd Vlaanderen deelt de ongerustheid van de studenten. Ongerust om de prestatiedruk waaronder de studenten zullen komen staan, maar ook om niet gehoord te worden in een hervorming die een grote impact heeft op het engagement dat ze opnemen naast hun studies.

We horen verhalen van jonge mensen die het moeilijk vinden om hun engagement te combineren met hun studies. Lang geleden was er één examenperiode, later twee en nu lijkt het voortdurend examenperiode te zijn, met tussendoor papers en groepswerken. Eat that, met een vrijwillig engagement in het weekend.

Dat leiding zijn een stevig engagement is, zullen we niet ontkennen. Net zoals je zelden fluitend aan een studie rechten of bio-ingenieur begint, vraagt het tijd en inzet. Maar wat krijg je er niet voor terug?  Ze leren samenwerken, organiseren, afspraken maken en nakomen. Ze nemen initiatief en kweken naast hun blauwe plekken een gezonde dosis zelfvertrouwen. Het zijn vaardigheden die een universiteit of hogeschool moeilijk kan meegeven. Vaardigheden die niet in het gedrang mogen komen door een te vol academiejaar, of één dat niet meer strookt met dat van je leden.

Aangezien de concrete invulling van deze reorganisatie nog niet rond is, hopen we op een grondige betrokkenheid van de jeugdwerksector. En de nodige inspraakrondes met de studenten in de verdere totstandkoming van de plannen.

Zo kunnen onze jeugdbewegingen - samen goed voor meer dan een kwart miljoen kinderen en jongeren - er gerust op zijn dat hun leidsters, leiders én leden elk weekend de tijd van hun leven kunnen blijven beleven.