Space Invaders
Duur: Iedere avond voor het slapen gaan: 20 minuutjes, de eerste avond langer
Plaats: Op een vaste plek, bijvoorbeeld in een tent
Materiaal:
- Groot zwart geschilderd bord (karton), eventueel enkele sterren en planeten.
- Wijnkurken, voor ieder één.
- Stiften.
- Verf.
- Kaartjes met opdrachten.
Inleiding
Space invaders wil +16-jarigen ertoe aanzetten stil te staan bij de dynamiek in hun groep en deze te versterken. Om de dynamiek meer kracht bij te zetten krijgt iedereen opdrachten om de personen waar ze verder af staan beter te leren kennen. Iedere avond bespreken we in groep wat we al dan niet gedaan hebben, of we onze kurk mogen verzetten en een pad stempelen. Op het einde van het kamp is het karton een kunstwerk van lijnen geworden!
De nadruk wordt hier gelegd op hoe goed je elkaar kent. Het is best mogelijk dat iemand niet je beste vriend is, maar dat je hem/haar wel goed kent omdat je naast elkaar woont. Elkaar kennen is iets objectiever als vriendschap. Denk je dat je ploeg volwassen genoeg is om zichzelf op een bord te plaatsen naargelang hun vriendschap? Dan kan dat heel verrijkend zijn. Een goede begeleiding is echt belangrijk.
Voorbereiding
Zoek een plek waar je ’s avonds met je groep rustig kan zitten. Je kan ervoor kiezen iedere avond even in de refter te gaan zitten, maar neem het bord daarna terug mee naar de eigen tent of je eigen slaapplaats. De andere ploegen hoeven dit niet te zien.
Uitleg
1. Opdracht voor de ploeg
Laat je leden een opdracht uitvoeren en laat ze deze alleen uitvoeren. Kijk hoe ze hun opdracht oplossen. Wie neemt het voortouw? Wie is afwachtend? Wie zegt niet veel maar werkt wel actief mee? Wie probeert vals te spelen?
Mogelijke opdracht: heel de ploeg moet over een gespannen touw geraken zonder hulpmiddelen en zonder het touw te raken.
Na de opdracht bespreken we hoe het ging: stel dezelfde vragen als hierboven.
Wie het meest het voortouw nam en aan heel de groep dacht staat in de volgende stap centraal op het bord.
2. Op het bord plaatsen
Iedereen krijgt een wijnkurk en een beetje verf van de kleur die hij/zij wil. De kurken kunnen worden gepersonaliseerd met een stift of verf: een eigen gezichtje, een patroon, je naam, …
De persoon die het meest de leiding nam in de opdracht wordt centraal geplaatst, dit is het uitgangspunt. Nu gaan de anderen zich één voor één rondom deze persoon plaatsen: wie hem/haar het best kent zal dichtbij staan, wie hem/haar niet zo goed kent zal zich verder op het bord plaatsen. Is het jou beurt om je kurk te plaatsen, kijk dan wie er al staat, wie je wel of niet goed kent en probeer zo te bepalen waar je staat. De anderen mogen zeggen of ze er mee eens zijn of kunnen iets anders suggereren.
Staat iedereen op zijn plaats? Neem dan een beetje verf van jou kleur en stempel waar je staat. Morgen vertrekken we vanuit deze positie.
3. Opdrachten
Iedereen krijgt deze avond een kaartje met een opdracht. Het is de bedoeling deze opdracht de volgende dag uit te voeren. Wie zijn opdracht heeft uitgevoerd, heeft contact gemaakt met iemand die ver weg staat. Hij/zij mag zijn kurk verplaatsen in de richting van die persoon. Met een beetje verf stempelen we een paadje tot waar we willen staan.
4. De laatste dag
De laatste dag krijgt niemand een opdracht. ’s Avonds bespreken we nog eens wie we nu, na het hele kamp, het best kennen en verplaatsen we ons nog één keer. Het kan zijn dat iedereen op ongeveer dezelfde plaats terechtkomt, maar dat is niet erg, want de weg is belangrijker dan het eindpunt! Staat iedereen op een andere plaats? Fantastisch! We hebben elkaar dit kamp veel beter leren kennen!
Opdrachten
- Breng je platte rust door in het bijzijn van de persoon die het verst van jou staat.
- Probeer de drie maaltijden naast iemand te zitten die verder staat dan de vier dichtste.
- Bij het volgende spel waarbij je de ploegen zelf mag kiezen ga je expres niet bij je 3 beste vrienden in de ploeg.
- Probeer vandaag stiekem een lijstje bij te houden waarop je van elke medelid zijn naam, de namen van zijn broers of zussen en zijn lievelingsgerecht schrijft.
- Verzamel van elk medelid de verjaardag en leer deze van buiten tegen het avondmoment.
- Kies een medelid dat verder staat dan de vier dichtste medeleden op het spelbord. Probeer hem/haar vandaag eens extra in de watten te leggen, let wel op hij /zij mag dit niet merken. Een onverwacht compliment, een geheim kadootje, jij die zijn afwas voor 1 keer doet, ….
- Schrijf naar de 4 medeleden die het verste van jou staan een briefje met daarin wat je leuk vindt aan hen en wat je altijd al hebt willen weten van deze medeleden. Zet zeker je naam onder elk briefje, je stuurt geen anonieme briefjes!
- Maak vandaag een lijst van je medeleden waarbij je voor elk lid een kenmerk verzin dat ook begint met de eerste letter van zijn naam. Let wel het kenmerk moet positief zijn en je moet het kunnen uitleggen. Voorbeeld: vrolijke Victor, grappige Guido, lieve Lander, aangename Anke, meelevende Melissa,…
- Vertel aan de vijf medeleden die het verst van jou staan wat je nog gaat doen deze zomer en probeer ook te weten te komen wat zij nog gaan doen.
- Maak een lijst waarop je van elk medelid het favoriete geluid verzamelt en hun minst favoriete vervoersmiddel.
- Schrijf vandaag een gedicht waarin elk medelid aan bod komt met iets dat hij of zij goed kan
- Maak vandaag een kort stripverhaal waarin de 5 medeleden die het verst van jou staan samen met jou een avontuur beleven. Laat elk medelid in de strip één van hun talenten of eigenschappen gebruiken om het avontuur te overleven.
- Vraag vandaag aan 5 medeleden wat ze zouden doen moesten ze de lotto winnen.
- Vraag vandaag aan de 5 medeleden die het verste van jou staan wie ze graag eens voor 1 dag zouden zijn en waarom.
- Vraag vandaag aan de vier medeleden die het dichtst bij jou staan wat het grootste geheim is dat zij over jou weten.
- Zorg dat je op het einde van de dag uit je hoofd kan opzeggen wat elk medelid later worden wil.
- Vraag aan de 5 medelden die het verste van jou staan als welk dier ze zouden willen reïncarneren en waarom.
- Zorg ervoor dat het lid dat het verst van jou staat een spel wint dankzij jouw medewerking!
- Zorg dat je vandaag in een spel in de ploeg zit bij 2 van de 5 dichtste personen. Jij bent een mol en zorgt er onopvallend voor dat de andere ploeg kan winnen, jullie hoeven toch niet altijd te winnen he!
- Zoek vandaag het medelid op die volgens jou het minste van jou weet, vertel hem/haar zoveel mogelijk over de afgelopen 10 jaar van je leven!
- Kom vandaag te weten wat het lievelingskledingstuk van elke lid is.
- Vertel vandaag 2 verhaaltjes over jezelf waarvan je denkt bijna niemand weet dit. Je mag niet zeggen dat dit voor een opdracht is. Het ene is echt waar het andere heb je verzonnen. Vanavond vragen we aan de groep welk verhaal volgens hen klopt of niet.
- De namen van je medeleden ken je uiteraard al lang, maar tegen vanavond moet je van elke lid ook hun tweede, derde ( of meer) namen vanbuiten kennen. Bijvoorbeeld: Hans Patrick Lea, Marie Marilyn Marcel,…
- Vraag aan 5 medeleden wat de titel van een boek over hun leven zou zijn en waarom. Deze medeleden mogen niet bij de 4 dichtste staan.