Gezwicht voor het nieuwsbericht

Thema: wereldnieuws, globalisering, communicatie
Aantal: minstens 6 personen
Materiaal: uitgeschreven nieuwsfeit, materiaal om te knutselen 
Duur: 1, 5 uur
Vorm: rollenspel

Inleiding

Wereldnieuws? In feite is het al gefilterd vooraleer het in onze huiskamers terechtkomt. Elke gebeurtenis in de wereld wordt door de verschillende media anders geïnterpreteerd. Sommige zenders of kranten brengen het heel ‘sec’ (of lijkt dit alleen maar zo?), andere hangen er hier en daar wat franjes aan, nog andere maken het tot een ‘dit moet je echt weten als je mee wil zijn’-feit. Volgend rollenspel doet de deelnemers nadenken over dit gegeven.

Voorbereiding

Zoek als begeleiding een nieuwsfeit van een conflictsituatie en zet het op papier. Je beperkt je best tot één feit. Een hele oorlog wordt al snel te vaag voor de reporters van dienst. Drie spelers worden tot ‘hoofdrolspelers’ benoemd. Naast de algemene gegevens die de drie hoofdrolspelers allemaal krijgen, geef je iedere rol nog extra exclusieve informatie.

Verloop

Verdeel je groep in drie ploegjes. Geef aan drie personen de rol van de respectievelijke hoofdrolspelers. Zonder die drie personen af en laat de situatieschets lezen van het gekozen nieuwsfeit. 
Voor elk van die drie hoofdrolspelers is er nog wat extra informatie. Benoem drie andere personen tot reporters. De overige leden zijn publiek.

Elke reporter trekt een kaartje. Op die kaartjes staan verschillende invalshoeken om nieuws te brengen. Mogelijkheden zijn: 

  • houd je zoveel mogelijk aan de feiten
  • maak van het nieuws een sensationele gebeurtenis
  • je staat duidelijk aan de zijde van één van de hoofdrolspelers.

De reporters moeten die invalshoek goed in de gaten houden wanneer ze de hoofdrolspelers gaan interviewen.

Terwijl reporter A gedurende 5 minuten de 1e hoofdrolspeler interviewt, krijgen reporter B en C de kans om respectievelijk hoofdrolspeler 2 en 3 vragen te stellen. Na 5 minuten schuiven zij door, na nog eens 5 minuten opnieuw. Wanneer er een kwartier verstreken is, hebben de drie reporters op deze manier alle betrokken partijen geïnterviewd.

Zij krijgen vervolgens 15 minuten tijd om een reportage te maken van wat zij gehoord hebben. Het nieuws moet op 2 minuten gebracht worden. Belangrijk is dat de reporters zo min mogelijk beïnvloed worden door publiek en elkaar. Zonder ze daarom zo goed mogelijk af.

Het toekomstige publiek zorgt in deze 30 minuten voor een levensechte studio waar later het nieuws gebracht wordt. Als dat gedaan is, kunnen zij eenvoudige spelletjes omtrent media spelen (deze kan je vinden onder tips en variaties).

Wanneer de reporters klaar zijn met de voorbereiding, worden ze binnengeleid in de studio (elk apart) en brengen ze hun reportage vanuit de gegeven invalshoek. Hou de timing strak in het oog.

Laat het publiek scores geven aan elke reporter. Geef vooraf geen richtlijnen om te quoteren. Wie wordt het best bevonden? Waarom?

Vertel daarna wat de invalshoeken van de reporters waren. Is degene die het best wordt bevonden ook diegene die zich zoveel mogelijk aan de feiten hield?

Bespreek met heel de groep: 

  • Is het duidelijk waarover er bericht werd? Laat iemand uit het publiek eens kernachtig formuleren wat het nieuwsfeit is. Of confronteer het publiek met de situatie op papier (het A4-blad).
  • Voor de reporters: Zou jij een verhaal vertellen zoals je nu het nieuws hebt moeten brengen?
  • Objectieve verslaggeving, bestaat dat wel?
  • Zijn 2 minuten genoeg, te veel of te weinig om nieuws te brengen (op een deftige manier)? Weetje: een nieuwsbericht duurt gemiddeld 39 seconden.

Tips en variatie

  • Natuurlijk kan je allerlei situaties gebruiken, zoals een vergadering van politieke partijen, een betoging van een milieubeweging, verkiezingen, … Voor situatieschetsen die voor je leden duidelijk genoeg zijn, kan je je mosterd halen uit de Wablieft-krant, uit te lenen en in te kijken in de bibliotheek in je buurt. Of snuister eens in je geschiedenisboeken. Misschien is het voor je leden gemakkelijk om eerst een situatie van dichtbij op deze manier te belichten om pas in een tweede stap over te schakelen naar wereldnieuws.
  • Wil je deze activiteit wat inkleden? Mogelijkheden genoeg. Knutsel micro’s (met lege keukenrollen, ping-pong-balletjes en aluminiumfolie heb je er snel), geef elke reporter een bril (dé bril waardoor ze nieuws bekijken en belichten), zorg voor een heel televisie-decor, bekijk desnoods ook het echte journaal (op video), …

Extra spelletjes rond media

  • Iedereen zit op een rij. De eerste persoon schrijft een zin op en fluistert die door aan diegene rechts van hem. Iedereen fluistert de zin die hij hoorde door aan zijn respectievelijke buur. De laatste zegt de zin hardop. Wat blijft er aan het einde nog over van de zin?
  •  Stoorzender: verdeel je groep op in drie ploegjes. De drie ploegjes staan vijf meter uit elkaar. De ene ploeg aan de buitenkant schreeuwt een boodschap naar de overkant en de andere ploeg aan de buitenkant probeert die te verstaan. De ploeg in het midden speelt zoveel mogelijk stoorzender door er door te schreeuwen. Hoeveel verstaan we van de boodschap?