Shout Speelclub out in de buurt!

Gemeenteverkiezingen. De speelclubbers zijn er nog te jong voor. Maar hoe goed kennen ze de gemeente? Zijn ze klaar om de gemeente te leren kennen aan de hand van puzzelstukken, foto's en gekke spelletjes? Worden de speelclubbers echte experts van de buurt?

Doel van het spel

De bedoeling is dat de speelclubbers via enkele puzzels de buurt beter leren kennen aan de hand van enkele spelletjes.

Voorbereiding

  • Wonen jullie in een stad? Baken dan een kleiner deel af, bv. een wijk.
  • Ga een week op voorhand rond in de buurt om foto's te maken van herkenbare plaatsen en opvallende personen die bij elkaar horen. Zorg ervoor dat je dus telkens een paar hebt.
    Voorbeelden: Magda en haar bloemenwinkel, Dirk en zijn kapsalon, Youssef en zijn buurtwinkel, meester Loïc en de school, Linda en haar marktkraam, enz. Je maakt dus een foto apart van Magda en een foto apart van haar bloemenwinkel.
  • Print elke foto uit op A5-formaat. Op de achterkant van de foto van de persoon schrijf je een spelletje, zoals Dikke Bertha, tienbal, zieke krab, enz. Op de achterkant van de foto van de locatie schrijf je een 'aanpassing'. Bijvoorbeeld: zonder te praten, met een natte spons, achterstevoren, enz. Zorg ervoor dat het spelletje met die aanpassing gespeeld kan worden. Dikke Bertha met een natte spons zal moeilijker zijn, bij tienbal kan dat perfect.
  • Knip elke foto in puzzelstukken. Verspreid de puzzelstukken over verschillende enveloppen. Geef de enveloppen die bij elkaar horen eenzelfde merkteken (groene cirkel, rode ster, geel vierkant, enz.) en verstop de enveloppen in en rond het lokaal.

Spelverloop

Roep al je leden samen en vertel hen dat jullie een brief gekregen hebben van een mysterieuze persoon die jullie uitdaagt om het dorp beter te leren kennen. Er moeten allerlei spelletjes gespeeld worden in het dorp. Om dat te kunnen doen, moeten de speelclubbers wel eerst de puzzelstukken kunnen verzamelen.

Inkledingtip

Het is leuker als jullie die uitdaging van een bekende dorpsbewoner laten komen. Denk aan: de burgemeester, de schepen, de schooldirecteur, enz. Stuur hen op voorhand een mailtje om te vragen of ze willen meewerken aan het spel!

Zoektocht naar puzzelstukken

Geef je speelclubbers de opdracht om eerst alle enveloppen met de rode ster te zoeken en naar een centrale plaats te brengen. Als ze alle rode sterren gevonden hebben, kunnen ze beginnen puzzelen. Laat hen de puzzelstukken aan elkaar plakken en raden wie of wat er op de foto staat. Als ze dat goed doen, vinden ze twee foto's die bij elkaar horen. Draai nu de foto's om en speel het spel dat op de ene foto staat met de aanpassing van op de andere foto. Als het mogelijk is, kunnen jullie ook het spel gaan spelen op de locatie die op de foto staat. Zo leren de speelclubbers echt de buurt kennen!

Voorbeeld: op de foto van Youssef staat potteke-stamp, op de foto van de buurtwinkel staat ‘Met een natte spons’. Dan spelen jullie potteke-stamp met een natte spons.

Wanneer jullie het spel gespeeld hebben, mogen de speelclubbers opnieuw enveloppen zoeken, nu met een ander merkteken.

Einde van het spel: buurtexperten

Wanneer jullie alle foto's in elkaar gepuzzeld hebben en alle spelen gedaan hebben, zullen de speelclubbers kennisgemaakt hebben met de buurt. Hang de foto's op in jullie lokaal en neem een foto van je speelclubgroep met de foto's. Post die foto in de Facebookgroep van de speelclub-ouders! Heb je nog tijd over, dan kun je nog bedankkaartjes knutselen voor de buurt of een groot blad maken met een plan van de omgeving van je lokalen, met de buurtbewoners erop die je nu hebt leren kennen.

Intensiteit: 2
Leeftijd: van 8 tot 10 jaaar
Soort: dorpsspel
Terrein: buiten
Thema's: buurt verkennen