4 tips voor een geslaagd Sinterklaasfeest

1: Kies voor verschillende soorten Pieten en Mieten

Mag Piet nu geen kroeshaar meer hebben? Dat kan wel, maar daar is niet per se een zwarte pruik met krullen bij nodig. Piet kan evengoed blonde lokken, rode pijpenkrullen of donker sluik haar hebben. Je kan Pieten en Mieten in alle soorten en maten hebben, zoals dat ook voor je leden geldt.

Piet roetvegen geven kan supermakkelijk én goedkoop met een verbrande kurk, of met de zwarte schmink van De Banier.

2: Hoe gekker de kleren, hoe leuker!

Sint&Piet

Hoe gekker de kleren, hoe leuker de Piet! Duik je verkleedkoffer in. Het is voor kinderen superfijn dat je rolletjes toewijst aan de Pieten. Zo heb je Kookpiet, Pakjesmiet, Turnpiet, Avontuurpiet, Bouwmiet, … Daar kan je de kleren naar aanpassen.

Op die manier is het Sinterklaasfeest ideaal voer voor een toneelstuk of zangstonde om je Chirozondag in te leiden of af te sluiten. Je kan Piet herkenbaar houden door oude en nieuwe elementen te combineren. Kleren met veel kleuren, een gezicht vol roetvegen, een leuke hoed, gympies, enz. Die dikke rode lippen, kroezelhaar en volledig zwarte huid zijn daarvoor niet nodig.

Ook is het superleuk om je leden een Pietenopleiding te geven. Stoom hen klaar om later zélf de beste vriend van Sinterklaas te worden.

3: Gebruik onze kleurplaat met Chiropieten en hou een kleurwedstrijd

Op zoek naar een leuke kleurplaat? Download en gebruik de Chirokleurplaat gratis!

4: Zorg voor een fijne, positieve sfeer

Het Sinterklaasfeest is voor sommige kinderen ook een spannende gebeurtenis. Zorg voor een positieve sfeer, waarin iedereen zich op hun gemak voelt. Gebruik de Sint en Piet niet als dreigmiddel (“Als je niet luistert, vlieg je in de zak.”) of als manier om je leden te straffen of terecht te wijzen. Zo kan iedereen achteraf met een positief gevoel terugkijken op een fijn Sinterklaasfeest.