Spelen om te spelen!

Beeld je een Chironamiddag in het bos in. Je hebt met je leidingsploeg een geweldig Strategospel uitgewerkt voor de rakwi's. Na een halfuur spelen merk je dat er vijf rakwi's niet met het spel bezig zijn. Ze zijn een kamp aan het bouwen! OMG! Wat doe je?

• A.)    Je vraagt hen te stoppen met het kamp te bouwen en weer mee te spelen met de rest.
  • B.)    Je laat hen gewoon doen. Als ze geen zin hebben, is dat hun probleem.
  • C.)    Je doet je voor als een ridder en begint hun kamp aan te vallen.

De kans is groot dat je A of B geantwoord hebt en dat is zeker niet erg. Het zit in ons Chiro-DNA om een spel goed voor te bereiden en ons daaraan te houden, maar af en toe een tikkeltje C kan zeker geen kwaad. Die rakwi's maken dat kamp omdat ze dat gewoon keitof vinden. Waarom hen dan tegenhouden? Ze zijn echt aan het spelen: vrij, zonder regels, en het enige doel is plezier maken. Een goed voorbereid spel is een bepaalde manier om te spelen, maar er zijn nog een heleboel andere vormen. Wij zullen jullie een handje helpen om daarmee aan de slag te gaan!

Spelen voorbereiden

Net zoals een spel kan je vrij spelen voorbereiden, alleen doe je het een klein beetje anders. Goed spelen vraagt om SMURF. Speelterrein en Materiaal, dat ken je waarschijnlijk al, maar de URF van SMURF vraagt een woordje uitleg.

• Uit jezelf/uit je leden: Doe ké zot! Jij en je leden zitten boordevol ideeën, maar soms hebben die gewoon een duwtje in de rug nodig. Bij het spelen neem je met de leiding het voortouw. Bedenk de zotste dingen en je leden doen wel mee. Dat noemen we speelimpulsen. Een prins zit gevangen in een kasteel, er is een lijk gevonden op het dorpsplein of je hebt je altijd al afgevraagd met welk voorwerp je het snelst van die grote zandberg kan glijden. Uiteindelijk zullen je leden zelf met heel wat ideeën komen. Doe gewoon mee!
  • Regels niet: alles kan! Oké, elkaar pijn doen en pesten niet, natuurlijk. Je bakent wel veel minder af: het terrein is oneindig, er is geen doel en elk nieuw idee is een goed idee.
  • Fantasie: je wordt ouder en dan is fantaseren niet altijd even gemakkelijk of cool. Tijdens het spelen is dat allemaal geen probleem. Geen oordeel, gewoon doen. Toch te moeilijk? Laat je dan inspireren door je leden, die fantaseren heel de tijd.

“Da’s toch alleen maar tof voor de jongste afdelingen?” Natuurlijk niet! Een aspi of keti kan wel wat SMURF gebruiken. Alleen zal je bij hen wat minder fantaseren en wat meer werk maken van zotte speelterreinen en cool materiaal. De ideeën komen vanzelf!

“Moeten we daarmee een hele namiddag vullen?” Je kan een hele namiddag gewoon spelen, van de ruimte naar een verlaten eiland en weer terug. Pas wel op! Je moet superaandachtig zijn voor je leden en hoe ze reageren. Doe mee met wat zij doen en stimuleer hen om verder te gaan door impulsen te geven. Iets te moeilijk? Pimp je spel met enkele spelelementen. Zo word je maar een beetje uit je comfortzone getrokken ;-).
We geven je een stappenplan om je te helpen.

DIY

• Bedenk een goed spel, bv. een laddercompetitie met verschillende opdrachten.
  • Pimp dat spel met heel wat speelelementen die niet per se het speldoel helpen, bv. de ladder staat plots in een lavacirkel, de leden kunnen niet meer opklimmen zonder eerst die lavacirkel te doven of te ontwijken.
  • Verzin een aantal 'impulsen' om die spelelementen in je spel te brengen. Voor sommige kinderen is het misschien raar dat ze plots heel vrij mogen spelen. Er zijn verschillende manieren om dat aan te pakken. Je kan verkleedkleren voorzien (bv. iemand is een draak), nieuw materiaal gebruiken (bv. vlammen van karton), een nieuw terrein of een goede portie fantasie (bv. iemand die de vlammen speelt).
  • Tijdens het spelen laat je de dingen gewoon gebeuren, bv. plots veranderen enkele van je leden in een draak, ze maken de lavacirkel groter. Een ander deel wordt brandweer en bestrijdt de draken. Met de leiding doe je gewoon mee. Jullie spelen misschien geen laddercompetitie, maar het is wel een toffe namiddag.

Klaar om te testen? Mail ons jouw idee en wie weet verschijnt het in de volgende Dubbelpunt!

Vragen over spelen of de voorbereiding van speelactiviteiten? Mail naar de Afdelingscommissie!