Pesten herkennen

Wat zijn mogelijke signalen?

• Een lid komt plots niet meer.
  • Iemand is plots veel stiller dan anders.
  • Een lid wordt altijd als laatste gekozen, of er is protest als hij of zij in een ploeg zit.
  • Vechtpartijen zijn dikwijls tussen dezelfde personen.
  • Je merkt dat een deel van de leden veel contact heeft op sociale netwerken, waar ze andere leden niet bij betrekken.
  • Als er een feestje is, mag één kind niet komen.

Hoe zie je het toch?

• Observeer tijdens de momenten dat je je leden 'los' laat: vieruurtje, vrij spel, voor de werking, op weg naar het bos, enz.
  • Bij rakwi's en tito's heb je helaas de grootste kans op pesten. Toevallig ook een leeftijd waarop kinderen afhaken in de Chiro.
  • Wees met de hele leidingsploeg alert: als je iets merkt bij leden van een andere afdeling, laat het dan weten.
  • Overloop samen met je medeleid(st)ers regelmatig al je leden, bijvoorbeeld als je opruimt of programma maakt: "Hoe is 't met Tim?" -- "En Janna, die deed wel ineens grof, niet?"  -- "Heb jij dat ook gezien...?"
  • Probeer eens of je voor elk van je leden 'het beste vriendje/vriendinnetje" kunt opnoemen. Is er iemand zonder vrienden?
  • Zorg dat je aanspreekbaar bent, zowel voor je leden als voor hun ouders. Onthaal je leden en zwaai hen uit na je activiteiten.
  • Maak aan je leden duidelijk dat het goed is om de leiding op te hoogte te brengen. Maak een verschil tussen 'klikken' en 'melden': klikken’ doe je omdat je wilt dat iemand een straf krijgt, ‘melden’ omdat je wilt dat iets ophoudt.
  • Praat met al je leden, niet enkel met de enthousiaste tateraars. Zo kom je veel te weten.

Zelf een workshop geven aan je leidingsploeg?

De Pestzak is een workshop om pesten te herkennen. Je kan hem hieronder downloaden om hem zelf te organiseren en te begeleiden. Veel succes!