Vijf redenen waarom een rakwi geen tito is

De grootste reden waarom een rakwi geen tito is, is het leeftijdsverschil. Maar er zijn nog andere elementen waar ze verschillen. Dit zijn al vijf redenen waarom een rakwi geen tito is.

VS

Reden 1: Rakwi's zitten in hun groeifase, terwijl tito's in hun veranderingsfase zitten, namelijk de puberteit.

Reden 2: Rakwi's kunnen zich nog inleven door zich te verkleden en gaan helemaal op in een activiteit. Tito's zijn gevoelig voor 'kinderachtige' programma's, ze voelen zich al bij de 'ouderen' van de Chirogroep en willen zo behandeld worden.

Reden 3: Zowel rakwi's als tito's hebben nood aan regels om goed in groep te kunnen functioneren. Bij rakwi's is het wel belangrijk dat je die consequent toepast en er goed over communiceert als je regels verandert. Laat je rakwi's er ook mee over nadenken, al kan je als leiding het beste nog wat sturen. Tito's kunnen al heel goed zelf regels bepalen. Laat hen daar mee over nadenken.

Reden 4: Rakwi's zijn nog zeer gesteld op hun gezin, ze laten graag hun ouders zien aan vriendjes en vertellen alles aan hun ouders. Tito's willen zich graag losmaken van hun ouders en hebben meer nood aan een veilige thuisbasis waar ze op kunnen terugvallen. Bij de tito's is het ook belangrijk dat de vrienden een belangrijke plek innemen in hun 'vertrouwenskring’.

Reden 5: Rakwi's praten vaak over liefjes hebben en vertellen vaak vieze moppen. Zo geven ze uiting aan hun nieuwsgierigheid en onzekerheid. Tito's krijgen al te maken met uiterlijke veranderingen. Ze beginnen zichzelf te ontdekken en experimenteren graag. De interesse voor seksualiteit wordt alsmaar groter, ze zoeken naar antwoorden via alle soorten kanalen. Het is vooral belangrijk dat je daarvoor een veilige omgeving creëert.

Logo Accu

Wil je meer weten over spelen maken voor de rakwi's en de tito's? Ga mee op Accu en ontdek tijdens deze zesdaagse cursus hoe je een spel of activiteit op maat van je leden verzint.