Leiding worden

Zin om leiding te worden in de Chiro?

Zin om zondagnamiddagen vol spel en plezier te beleven? Zin om een verschil te maken in de vrije tijd van kinderen? Zin om met de rest van de leidingsploeg de beste vrienden te worden?

Leiding geven aan een bonte groep hyperenthousiaste zesjarigen of aan coole pubers? Of zegt het je meer om ingeschakeld te worden als kookploeg, manusje-van-alles of interim-leiding? Alles kan!

Leiding zijn, dat is:

• Keicoole spelen voor kinderen en jongeren in elkaar steken
  • Zotte evenementen op poten zetten: fuif, uitstap naar zee, weekendje
  • Regelmatig vergaderen met de leidingsploeg
  • Kattenkwaad uithalen, omdat het mag
  • In de zomer met de hele Chirogroep op kamp gaan
  • Verantwoordelijkheid opnemen
  • Deel uitmaken van een vriendengroep voor het leven

Meer dan 100 000 kinderen en jongeren komen bijna wekelijks samen in een kleine 900 Chirogroepen. Zo’n 16 000 leiders en leidsters zorgen ervoor dat zij vele boeiende en leuke momenten kunnen beleven. Meestal wordt je leiding na je aspirantenjaren. Voor de meesten is dat het jaar dat je 18 wordt, maar in vele gevallen kan dat ook vroeger (als er bijvoorbeeld een heel kleine leidingsploeg is). Er is geen vaste regel over de leeftijd waarop je leiding ‘mag’ worden, wel raden we aan om aspi’s hun aspirantenjaren niet te ontzeggen. Uiteraard kunnen jongeren die nooit aspirant of lid zijn geweest in de Chiro ook leiding worden als ze zin hebben om kinderen en jongeren te begeleiden. Soms stromen op deze manier vrienden of kennissen van bestaande leiding mee in de leidingsploeg. De leidingsploeg neemt de verantwoordelijkheid over de kinderen en jongeren die (meestal wekelijks) naar de Chiro komen. Vele leidingsploegen worden hierin gesteund door hun Volwassen Begeleider (VB), meestal oud-leiding of een betrokken persoon bij de Chiro in kwestie. Elke afdeling heeft een jaar lang hun eigen leiders en/of leidsters. Ze voorzien spelen en activiteiten, aangepast aan de leefwereld van hun afdeling: een sluipspel in het bos, een zoektocht naar de draak, de geheime locatie zoeken in de stad,… het ontbreekt leiding niet aan creativiteit.

En het blijft niet bij die speelnamiddag alleen: de vergaderingen, vertegenwoordiging in de jeugdraad, gewestactiviteiten, fuiven, eetfestijnen en andere evenementen organiseren, ouderbezoeken en het jaarlijkse bivak; er kruipt heel wat tijd in. Veel leiding studeert trouwens nog, terwijl anderen al werken of werk zoeken. Bovendien zijn er ook heel wat leiding met een vaste relatie. Tijd vinden voor al die engagementen is soms al een werk op zich! En ze doen dat volledig gratis. Geweldig, niet?

Natuurlijk is leiding zijn ook gewoon plezant: een leidingsploeg wordt al snel een vriendengroep waarin je samen projecten op poten zet, spelen uitwerkt, verantwoordelijkheid neemt, op elkaar kunt rekenen, elkaar motiveert, samen op weekend gaat, samen uitgaat,… Veel leiding zal het je beamen dat leiding zijn intensief is, maar dat ze hier ook de tijd van hun leven hebben gehad. Want leiding zijn is ook gewoon jong zijn, dingen uitproberen en je amuseren.

Engagement

Leiding zijn in de Chiro doe je vrijwillig. Het vraagt dus engagement. Leiding word je meestal vanuit een diepe innerlijke motivatie om iets te betekenen voor kinderen en jongeren. Je doet dat omdat je er voor jezelf betekenis en meerwaarde uit haalt, je hoeft er niets materieel of financieel voor in de plaats. Leiding zijn is bovendien niet iets dat je enkel op zondag bent, maar altijd. Het gaat gepaard met een hele dosis verantwoordelijkheid voor je leden, je Chiro, maar ook voor jezelf.

Het Leidingswoord vat mooi samen wat het betekent om leiding te zijn in de Chiro - zie de bijlage verderop.

Contact

Interesse om leiding te worden? Spreek een Chirogroep in jouw buurt aan of mail naar Chirojeugd Vlaanderen.