(Nood)weer

Het weer heeft een grote invloed op je kamp, maar soms een iets té grote invloed. Je kan alvast wat anticiperen door de weersvoorspellingen op te volgen.

Zon en hitte

Het lijkt alleen maar geweldig, maar het houdt ook enkele gevaren in. Bescherm jezelf en de kinderen:

• Speel in de schaduw in plaats van in de zon of neem een plons in het zwembad.
    • Ook in de schaduw kun je verbranden, hou ook daar rekening met deze richtlijnen.
  • Smeer regelmatig zonnecrème en herhaal dat ook vaak genoeg.
    • Breng zonnecrème aan 20 minuten voor je de zon in gaat.
    • Smeer na het zwemmen opnieuw in.
  • Drink voldoende water, ook al heb je geen dorst.
  • Pas je programma aan aan het weer. Zijn er fysiek zware activiteiten die je misschien ook op een ander moment kan doen?
  • Draag beschermende kleren: hoofddeksel, T-shirt, zonnebril, enz.
  • Mijd de zon tussen 12 en 15 uur.
  • Bescherm kinderen extra goed tegen de zon, zij zijn kwetsbaarder dan volwassenen!
  • Bescherm jezelf, ook al zie je bruin of heb je al zonnecrème gebruikt.

Voelt er zich toch iemand niet goed? Breng die persoon naar een koelere plek, en zorg ervoor dat hij of zij voldoende water drinkt en rust kan vinden. Lukt dat niet? Bel naar de dokter.

Bruine zeep + zon = brandwonden! Spring daar dus verantwoord mee om.

Storm of te veel water. Wat nu?

Een storm of een hevig onweer zijn inderdaad geen standaard situaties. Op voorhand bekijk je het beste de volgende zaken al eens:

• Inspecteer je bivakterrein goed. Naar waar zal het water lopen? Zijn er gevaarlijke punten? Waar staan er hoge bomen die weleens zouden kunnen vallen? Is er een gebouw in de buurt waar we kunnen schuilen?
  • Graaf greppels langs de tenten (als dat mag van de bivakeigenaar). En zorg ervoor dat stormkoorden en greppels ook zichtbaar zijn in het donker. Zo vermijd je dat er iemand over valt.
  • Grote tenten (bv. reftertenten) hebben een maximale piekbelasting en worden soms best preventief neergelegd. Vraag hiervoor raad aan de brandweer.
    • De maximale piekbelasting staat beschreven in het bouwboek van zo'n tent.
  • Zorg ervoor dat je tenten goed opgespannen zijn en waterdicht. Denk ook na over de plaats waar je je tenten opzet. Kunnen de leden bijvoorbeeld vlot tot aan een veilige plek geraken?

Maar je kan niet alles voorzien. Is er dan toch een storm en vrees je voor de veiligheid? Dan raden we je aan om de volgende zaken te overwegen of te doen:

• Is de storm echt te erg? Of is er gewoon veel water en lawaai? In het tweede geval kan je de kinderen laten slapen. Zorg er wel voor dat er leiding mee in de tent slaapt, zodat je snel kan ingrijpen als er toch paniek ontstaat bij de leden.
  • Als je beslist te evacueren, doe je het beste het volgende:
    • Heb je nog tijd: laat de kinderen snel hun bagage op hoogte zetten. Op bedjes of stoelen, bijvoorbeeld.
    • Heb je geen tijd: laat de bagage liggen en neem alle kinderen samen mee na een veiliger plek.
    • Laat kinderen nooit de tentpalen vastnemen. Bij bliksem geleiden die heel hard en als je dat dan vast hebt, bestaat de kans dat je geëlektrocuteerd wordt.
    • Als je evacueert, denk dan goed na over hoe en waar je loopt. Je weet van op voorhand al waar er gevaarlijke plekken kunnen zijn (putten, vallende bomen, enz.), dus mijd die. Anderzijds maak je het meeste kans om door de bliksem geraakt te worden in een open veld. Mijd ook dat dus . Als je merkt dat je uitsteekt ten opzichte van de omgeving (bijvoorbeeld op een heuvel of een grote open vlakte), buk je dan en ga zo verder.
  • Eens je ergens veilig bent, kalmeer je de kinderen en controleer je of iedereen veilig is.

Als de storm voorbij is, meet je de schade op. Neem zeker ook meteen foto’s van de schade. Neem dan contact op met de verzekering (via ons). Als je tenten hebt van Defensie of de uitleendienst ULDK, dan moet je aan de lokale politie vragen dat ze een pv komen opstellen.

Stormschade of wateroverlast? Schakel hulp van de brandweer in.

• Als er niemand in (potentieel) levensgevaar is, bel dan 1722. Dat is een noodnummer voor niet-dringende interventies dat geactiveerd wordt tijdens extreme weersomstandigheden.

Crisis? Kamp stopzetten?

Bijlagen