Moeilijke situaties in de praktijk

Hoe ga je om met moeilijke gedragssituaties?

Niet alle leden gedragen zich de hele Chironamiddag als engeltjes. Dat zou ook zeer verontrustend zijn. Af en toe is hun gedrag onaanvaardbaar en moet jij je kwaad maken. Enkele situaties en tips om dat aan te pakken.

De slechte verliezer

Een rakwi weigert nog langer deel te nemen aan het spel omdat ze aan het verliezen is. Voor ze stopt, scheldt ze haar mederakwi’s uit, die ze als schuldige ziet.

Wat doe je?

• Vraag de rakwi om even aan de kant te gaan tot ze weer rustig is. Zeg dat het niet oké is om iemand uit te schelden en dat je er nog met haar over wil praten.
  • Ga niet in discussie, want dat helpt toch niet. Als de rakwi wegloopt of blijft dwarsliggen, ga je gewoon weg en herhaal je dat jullie erover zullen praten.
  • Als de rakwi gekalmeerd is, ga je met haar in gesprek. Wat is er gebeurd? Waarom heeft ze zo gereageerd? Wat vindt ze er zelf van? Als de rakwi weer boos wordt, ga je gewoon weer weg en zeg je dat je later zal terugkomen.
  • Als andere leden ook verantwoordelijk zijn, kan je hen bij het gesprek vragen. Kom samen met hen tot een oplossing om het goed te maken.
  • Bedank je leden nadien omdat ze het zo opgelost hebben.

Wanneer het moeilijk blijkt om de rakwi te kalmeren en de emoties en frustraties leiden tot agressief gedrag, bekijk dan zeker ook de tips die Grenswijs biedt om met dit soort gedrag om te gaan.

De verfbus

Tijdens het vieruurtje ga je even naar het toilet, je speelclubbers laat je achter. Ze zijn toch rustig een koek aan het eten. Als je terugkomt aan het lokaal zie je dat de muren beklad zijn met verf. Er is geen duidelijke schuldige.

Wat doe je?

• Rustig blijven en melden dat je het echt niet oké vindt wat er gebeurd is. Je gaf hen vertrouwen en ze hebben dat geschaad.
  • Geef mee dat je het jammer vindt dat niemand de dader(s) gestopt heeft. Jullie hebben immers afspraken gemaakt over het gebruik van het lokaal (als dat niet zo is, kan je nadien met je leden samen afspraken maken).
  • Vraag de leden wat ze zullen doen om het goed te maken. Als sommige leden protesteren, zeg je dat het belangrijk is dat iedereen verantwoordelijk is. Zij hadden de andere leden kunnen tegenhouden.
  • Laat de leden iets verzinnen, maar zorg ervoor dat het in overeenstemming is met de daad (de verf van de muren wassen lijkt hier een goede oplossing).
  • Zorg ervoor dat je de volgende keer in de buurt kan blijven van je leden. Aanwezigheid voorkomt al heel wat problemen. Maak afspraken met je medeleiding.

Kwajongensstreken

Op bivak slapen de toppers samen in een tent. Op een namiddag krijgt een topper het idee om de matras en de slaapzak van een andere topper in de beek te gooien. Het resultaat is een natte slaapzak, en de matras is blijven hangen aan enkele scherpe takken waardoor ze nu kapot is.

Wat doe je?

• Zeg de topper dat het niet oké is wat hij gedaan heeft en dat jullie daarover een gesprek zullen hebben.
  • In het gesprek met de topper laat je hem vertellen waarom hij dat gedaan heeft en vraag je of hij spijt heeft.
  • Laat de topper nadenken over een gepaste compensatie. Je hoeft geen straf op te leggen, die topper kan dat waarschijnlijk zelf wel.
  • Vraag hulp aan je medeleiding als het niet vlot gaat of als je je onzeker voelt.

Pintelieren

Je speelt met de aspi’s een stadsspel. Het spel loopt goed, maar je hebt twee aspi’s al een tijdje niet gezien. Als je een café passeert, zie je hen binnen een pintje drinken.

Wat doe je?

• Ga het gesprek aan met je aspi’s. Zeg hen dat je het heel spijtig vindt dat ze je vertrouwen geschaad hebben. Jij bent verantwoordelijk voor de aspi’s en je ging ervan uit dat ze het spel meespeelden.
  • Vraag de aspi’s of ze jouw teleurstelling begrijpen en laat hen zelf op zoek gaan naar een manier om het weer goed te maken.
  • Heb je al afspraken gemaakt over alcoholgebruik tijdens Chiroactiviteiten? Zo niet, dan is het een goed idee om dat samen met je aspi’s te bespreken.
  • Bekijk met je medeleiding of jullie een tijdje wat meer aanwezig moeten zijn tot de aspi’s weer meer vertrouwen verdienen.

Straffen en belonen is passé

In de Chiro kijken we op een nieuwe manier naar 'straffen en belonen'. We mijden die termen zoveel mogelijk en spreken liever van 'omgaan met moeilijke gedragssituaties'.

• Werk aan een goede sfeer. Je zal ervan versteld staan hoeveel problemen dat al voorkomt.
  • Kom je toch terecht in een situatie waarbij je moet ingrijpen, ga dan samen op zoek naar een manier om dat gedrag te voorkomen.
  • Een straf opleggen, zal niet helpen om in de toekomst hetzelfde gedrag van een kind te vermijden. Dat kind moet zelf inzien dat wat het gedaan heeft niet oké is en dat het iets zal moeten doen om het goed te maken.
  • We begrijpen dat het niet gemakkelijk is om onmiddellijk vanuit die nieuwe kijk te handelen, vandaar dat we je toch nog willen helpen bij het geven van een goede straf.

Meer weten over omgaan met moeilijke gedragssituaties?

Check chiro.be/moeilijke-gedragssituaties voor meer informatie en tips.