Een geslaagde Chironamiddag

'Wat gaan we doen?' Ongetwijfeld de meest gestelde vraag van je leden. Je zal wel al gemerkt hebben dat improviseren niet altijd vanzelfsprekend is. Geen nood, met een goede voorbereiding maak je hier korte metten mee.

Voor de fans van planningen

• Lijst alle ideeën voor activiteiten op: kennismakingsspelen, een tocht, een sleepover, een themaspel, een dropping, leefweek, enz.
  • Maak een kalender die je al opvult met de jaarlijkse activiteiten: het eetfestijn, het bivak, de startdag, de gewestactiviteit, bonte avond, enz.
  • Verdeel je ideeën nu over de rest van de kalender. Hou er rekening mee dat je in het begin elkaar nog wat moet leren kennen en dat waterspelletjes in januari niet zo’n goed plan zijn.
  • Maak voor die activiteiten een lijstje aan met to do's: een briefje maken voor de ouders, een datum afspreken om enkele activiteiten uit te werken, een weekendplaats regelen, specifiek spelmateriaal bijeenzoeken, enz.

Inspiratie nodig voor spelen?

Nee, je moet niet elke week opnieuw het warm water uitvinden. Veel uitgewerkte spelen zijn zo te vinden. Op de Chirosite, in Dubbelpunt en op cursus. Een klein spiekbriefje voor alle leiding!

Dubbelpunt

Dubbelpunt is het gratis tijdschrift voor alle leiding. Het gaat elke keer over een ander Chirothema, en bevat elke maand zes kant-en-klare spelen. Een abonnement is gratis. Je kunt het aanvragen via het GAP, dat vraag je best even aan de groepsleiding.

Accu!

Accu is dé cursus voor nieuwe leiding. Zes dagen lang leer je spelen maken en creatief brainstormen, en maak je kennis met leiding van over heel Vlaanderen. En je speelt er een heleboel spelletjes die je zomaar kunt meenemen naar je eigen afdeling.

De spelendatabank

Ja, er bestaat een databank vol Chirospelen. Je kunt er filteren op soort, terrein, intensiteit, thema, leeftijd, enz.

7 trucjes om een megavet spel te maken!

Sommigen verzinnen altijd superzotte spelen! Maar hoe? Het begint met DITMUSA. Dat is geen Italiaanse dorpje, wel een superhandige kapstok die je kan gebruiken bij het bedenken van een spel. DITMUSA staat voor Doel, Inkleding, Terrein, Materiaal, Uitleg, Spelregels en Aangepast. Met die zeven woorden maak je jouw spel écht next level!

Je hebt twee manieren om ermee aan de slag te gaan:

·         Gebruik deze bouwstenen als checklist tijdens het maken van een cool spel.

·         Gebruik DITMUSA om het favoriete spel van je toekomstige leden een andere wending te geven.

Bouwsteen Uitleg
Doel

Wat als je het doel van je spel aanpast? Zoveel mogelijk valsspelen, zo weinig mogelijk punten halen, de boel saboteren of gewoon random spelen om te spelen? Door het doel aan te passen, krijg je plots een ander spel.

Inkleding

Hoe zotter je inkleding, hoe beter! Voor je ribbels is heksenpan spelen veel leuker als je uit het grote sprookjesboek voorleest over de kwade heks. Voor hen speel je dan een heel nieuw spel.

Terrein

Kies een uitdagend terrein, zodat het spel een andere wending krijgt en simpele onderdelen ineens moeilijk zijn. Zo is 1-2-3 piano op een trap extra moeilijk, want wie vooraan staat, heeft een beter overzicht.

Materiaal

Gebruik af en toe nieuw of niet voor de hand liggend spelmateriaal zodat de leden verrast zijn. Voetballen met een ballon is ook leuk.

Uitleg

De manier waarop je een speluitleg geeft, kan een onderdeel zijn van het spel. Neem je leden mee op een tocht door een museum, waar je een verhaal vertelt. Pas daarna start je het spel. Of geef geen uitleg, zodat de leden moeten uitzoeken wat nu net de bedoeling van het spel is.

Spelregels

De spelregels aanpassen, zorgt voor een leuke extra toets. Denk maar aan voetbal. Als je een regel invoert dat iedereen in muizenstapjes of achterwaarts moet lopen, wordt het spel veel grappiger.

Aanpassingen

Soms maak je een spel veel leuker door enkele aanpassingen te doen. En af en toe moet dat omdat het regent of omdat er iemand anders met je materiaal is gaan lopen. Op een regenachtige dag mogen je leden zich bijvoorbeeld buiten enkel onder een groot zeil verplaatsen.