Fiche groeilijn

Vanaf welke leeftijd kun je bepaalde activiteiten doen?  Hoe begeleid je welke afdeling? Welke activiteiten passen perfect bij welke afdeling?  Teambuilding heeft bij ribbels bijvoorbeeld niet veel zin, maar bij keti's en aspi's is het een belangrijk onderdeel van de werking.  En toch kan je ribbelaanbod uitdagend zijn!

Tips!

1.  Denk aan de leeftijd

Een speelclubber kan andere dingen dan een kerel of tiptien.  Niet alleen verschillen ze lichamelijk heel veel, ook geestelijk zullen ze andere dingen 'kunnen'.  Om te zorgen dat een spel niet te moeilijk is maar wel genoeg uitdaging biedt, moet je die mogelijkheden kennen.

2.  Elke ploeg is anders

Geen twee ploegen zijn identiek.  Jouw tito's zijn de mijne niet.  Jouw bende, de sportieve ploeg die niet stil kan zitten, crost in de gietende regen heen een weer over het grasplein.  De mijne krijg je bij een spatje regen met geen stokken buiten: muziekje op en chillen maar.  En toch zijn het allemaal tito's.  Goed dat we allebei weten welk vlees we in de kuip hebben!

3.  Geen twee dezelfde!

In je ploeg zitten geen twee dezelfde kinderen.  Gelukkig maar.  De verschillende karakters in de groep bieden je een zee van mogelijkheden.  Stella heeft benen als Kim Clijsters, Dirk vertelt uren en uren en uren, Sofie kent de stad op haar duimpje en Dylan weet het altijd beter.

4.  Een flinke dosis verlangen

Later, als we groot zijn, gaan we ook op tweedaagse.  Later, als ik groot ben, mag ik ook bij het kampvuur slapen.  Later, als jij en ik in leiding staan, dan schilderen we het lokaal roze en oranje.  We dromen niet alleen van wat we later willen worden, maar ook van wat we later bij een andere afdeling allemaal zullen doen.  Te veel prijsgeven aan de jongere afdelingen zorgt ervoor dat er nog maar weinig dromen overblijven voor de aspi's.

5.  Een wereld van verschil

De leefwereld van kinderen en jongeren verandert voortdurend.  De hypes en idolen van toen jij klein was, zijn niet meer die van je rakwi.  Een uitdaging dus om daarop in te spelen.

6.  Jaarwerking

In een jaar tijd kan een afdelingsploeg heel wat veranderen.  Je leden groeien en jullie vormen meer en meer ploeg.  In het begin leer je elkaar nog kennen, daarna kun je meer en meer grotere activiteiten doen zoals op weekend gaan.  Je werkt naar een climax toe: het bivak.

Wat is nu een goede activiteit?  Dat is er een die je baseert op de leefwereld van de afdeling, op wie je leden zijn en op waar de Chiro voor staat.  Je leden en ploeg door en door kennen is een must voor elke leider en leidster.  Veel hangt ook af van de manier waarop je een groep begeleidt.  Bij ribbels moet je nog veel 'zorgen': veters knopen of troosten bijvoorbeeld.  Rakwi's vertellen graag, dus naar hen moet je vooral goed kunnen luisteren.

Onze groeilijn

Wat mag vanaf welke leeftijd?  Vanaf wanneer doe je weekends en nachtspelen?  Mogen de rakwi's op tweedaagse?  Slapen speelclubbers gemengd?  Hoe ver en hoe lang gaat elke afdeling op tocht?  Wie mag waar en wanneer roken of drinken?  Wie mag een gsm meenemen op bivak?  Vanaf wanneer speel je met je afdeling een spel in het thema 'seks'?  Wat zijn de beste spelen voor elke afdeling?  Maak een blad met daarop een schema waar je dat invult!

Bv.

Tocht