Je website GDPR-proof maken

Checklist

Heeft je Chirogroep een website? Dan kan je het beste deze checklist bekijken om ervoor te zorgen dat die GDPR-proof is.

• Je moet een privacyverklaring uitschrijven op je Chirosite. Ontdek nu hoe je daarmee aan de slag kan.
  • Zet nooit ongevraagd persoonlijke gegevens van leiding of leden online, zoals gsm-nummers of e-mailadressen.
  • Als je met mailinglijsten werkt, voorzie dan altijd een optie om uit te schrijven.
  • Als je werkt met formulieren waaruit je contactgegevens gebruikt, moet op elk formulier vermeld staan wat je met die contactgegevens van plan bent.
  • Plaats je foto's op jouw website? Zorg dan altijd dat je toestemming hebt!
  • Je moet als Chirogroep een register bijhouden. Dat moet niet op je website staan, maar als de Gegevensbeschermingsautoriteit het opvraagt, moet je het wel kunnen doorgeven.

Externe verwerkers

Externe verwerkers zijn bijvoorbeeld Google Drive, Dropbox, Flickr, de hosting van je groepswebsite, Facebook,... Met andere woorden alles waar je gegevens van je leden op zet. Besef dus dat je op deze manier ook gegevens verzamelt en doorgeeft.

Vermeld in je privacyverklaring via welke externe verwerkers je gegevens bewaart. Moet je gegevens verwijderen? Vergeet dan niet dat via deze externe verwerkers ook te doen. Met externe verwerkers moet je een schriftelijke overeenkomst hebben waarin je overeenkomt wat er met die persoonsgegevens gebeurt.

Opgelet: ook via je Facebookpagina ‘verzamel’ je gegevens. Op het tabje ‘Info’ moet je dus de link naar je privacyverklaring invullen.

Nog een aandachtspunt: foute gegevens moeten zo snel mogelijk aangepast of verwijderd worden. Dat betekent dat je moet weten waar ze allemaal staan. Zit al je info in GAP en énkel in GAP? Mooi, dan moet je maar op één plaats iets aanpassen. Heb je lijsten gedownload en doorgemaild naar iedereen van de leiding? Heeft iemand zo’n lijst op Dropbox of Google Drive gezet? Dan moet die info op al die plaatsen aangepast worden.