Nachtspel

nachtspel

The Hunger Games

Tijdens dit nachtelijke inlevingsspel kruipen de leden in de huid van tributes uit de Hunger Games en de leiding in de rol van dictatoriale Hunger Games-spelpresentatoren.  Haal je bossy side dus maar boven, want in dit spel zullen alle tributes onverbiddelijk moeten vechten, met als ultieme doel als laatste in leven te blijven.  Happy Hunger Games, and may the odds be ever in your favor!

Door Emilie

Materiaal

• Camouflagekleren
  • Lint, kaarsen en/of fakkels
  • Zakken
  • Glowstickbandjes
  • Blinddoeken
  • 5 luciferdoosjes met één lucifer in
  • 4 zaklampen
  • 5 stukken touw
  • 2 pompen en 3 kurken
  • 3 bivakmutsen, truien, handschoenen
  • 3 wasknijpers
  • 1 kroon van glowsticks
  • Fluit

Spelopstelling

Een centrale plaats – met een diameter van vijf à tien meter – is afgebakend met lint, kaarsen en/of fakkels.  Hier liggen een heleboel zakken met gadgets in: zaklampen, wasknijpers, enz.  Kies zelf wat je in elke zak steekt.  Die gadgets dienen later in het spel als wapen of als hulpmiddel.  De nuttiger hulpmiddelen liggen in het midden van de centrale plaats.  Hoe minder nuttig, hoe meer ze aan de buitenkant liggen.  Zorg ervoor dat je leden die plek voor aanvang van het spel niet kunnen zien.

Buiten het zicht van die locatie krijgen alle leden een glowstickbandje om hun pols en worden ze geblinddoekt.  Vertel hen zeker niet welk spel ze zullen spelen, of wat er zal gebeuren.  Het mysterie en de spanning zijn belangrijke factoren om dit spel goed te doen slagen.  Laat hen een rij vormen door elkaars handen of schouders vast te houden, en begeleid hen naar de centrale plaats.  Neem de leden een voor een uit de rij en plaats hen in een grote halve cirkel rond de centrale plaats, op gelijke afstand van die plaats en van elkaar.  Plaats hen wel zo dat ze wel kijken naar de centrale plaats.  Vanaf dit moment is het ook verboden om te praten.

Als iedereen op hun plek staat, begint iemand van de leiding met de speech te lezen.  Misschien heeft iemand uit je leidingsploeg wel ervaring met toneel of expressief lezen?  Inkleding is ongelooflijk belangrijk in dit spel en de sfeer wordt meteen minder spannend en mysterieus als leden moeten vragen om herhaling van de uitleg omdat het niet duidelijk was.  Spreek elkaar ook niet aan met jullie voornamen: vanaf nu zijn jullie allen medewerkers of presentatoren uit de Hunger Games.

Speech president Snow

"Heel lang geleden is de moderne beschaving vernietigd.  De oorzaak is niet bekend, maar grote landmassa's veranderden van vorm toen de zeespiegel steeg tot ongekende hoogten.  Enige tijd na het einde van de wereld werd een natie gevestigd in het voormalige Noord-Amerika: Panem.  Panem groeide snel en werd verdeeld in dertien afzonderlijke districten.  Elk district was verantwoordelijk voor de productie van goederen, en stond onder leiding van het Capitool.

Ongeveer vierenzeventig jaar geleden rebelleerden de verschillende districten tegen het Capitool.  Uiteindelijk heeft het Capitool de opstand kunnen onderdrukken – twaalf districten zijn verslagen en een dertiende volledig uitgewist.  Maar de collateral damage voor het Capitool was groot: er zijn ontelbaar veel dodelijke slachtoffers gevallen.

In de nasleep van die rebellie bedacht het Capitool de Hunger Games, een jaarlijks evenement waarbij twaalf kinderen gekozen worden om als tribute hun district te vertegenwoordigen.  Die competitie, waar de kinderen elkaar tot de dood moeten bevechten tot één iemand overeind blijft, geeft de districten de kans om hun eer te verdedigen.  Het is een herinnering aan alle slachtoffers die gevallen zijn, en moet helpen voorkomen dat gelijkaardige misdaden ooit opnieuw gebeuren.

Mijn naam is president Snow en ik heet jullie, tributes, hartelijk welkom in het Capitool, voor de 75e edities van de Hunger Games."

Zo meteen gaan jullie van start.  Gebruik al je talenten om ervoor te zorgen dat je het langste overleeft.  Na het aftellen mogen jullie je blinddoek afdoen.  Denk goed na over je strategie.  Draai je om en loop zo ver mogelijk weg op zoek naar een goede verstopplek, of loop naar het midden, waar jullie hulpmiddelen en wapens aantreffen die jullie kunnen helpen in jullie strijd.  Sowieso is iemand dood als je zijn of haar bandje kunt bemachtigen.  Wie sterft, komt dat hier melden.  Een signaal zal dat overlijden bekendmaken aan de andere tributes.

De hulpmiddelen die jullie kunnen vinden, zijn de volgende.

• Glowstickkroon: als je hem draagt, kun je enkel door iemand van je eigen geslacht vermoord worden.  (Of als je geen gemengde groep bent: door iemand met dezelfde haarkleur.)
  • Luciferdoosje met één lucifer: als je die lucifer aansteekt, moet de speler die jou aan het aanvallen was je vijf minuten met rust laten.
  • Zaklamp
  • Touw: wie je daarmee kunt raken, is dood.
  • Pomp en één kurk: wie daarmee geraakt wordt, is meteen dood en moet het bandje gaan inleveren.
  • Zwarte bivakmuts, trui en handschoenen als camouflage.
  • Wasknijpers: als je die op iemand kunt steken, is die speler op slag dood.

Na de uitleg tel je af van 20 tot 0.  De blinddoeken mogen af, het spel begint.  De spelers kunnen er nu voor kiezen om naar het midden te spurten en hulpmiddelen te pakken.  Daar lopen ze wel het risico om snel gedood te worden.  Ze kunnen zich ook omdraaien en verdwijnen op het spelterrein.

Wie gedood is, gaat dat melden bij de leiding op het centraal punt.  De leiding geeft dan een fluitsignaal.  Het spel is afgelopen wanneer er nog maar één overlevende is.

Extra: slaven

Je kunt wapens en hulpmiddelen toevoegen of weglaten, afhankelijk van het materiaal dat jullie ter beschikking hebben.  Daarnaast kun je een systeem met slaven implementeren, waarbij een vermoorde speler het hulpje wordt van wie hem of haar heeft gedood.  Zo is het spel voor hen niet meteen afgelopen.