Spelinspiratie

Voor de leidingsploeg

Daag je leidingsploeg eens uit om avontuurlijk te spelen. Samen een beetje risico nemen, schept een hechte band. Deze spelen zijn dus ideaal voor op je leidingsweekend of na de leidingskring!

• Binnenstebuiten: ga met de groep in een cirkel staan met de gezichten naar binnen en geef handen. Probeer nu, zonder los te laten, om je met de hele groep ’om te draaien’ zodat iedereen met hun gezicht naar buiten staat. Variatie: bind de enkels aaneen met sjaaltjes in plaats van handen te geven.
  • Maak met lege bier- of frisdrankbakken een zo lang mogelijke brug. Start op een meter hoogte tegen een muur met een bak (met de onderkant tegen de muur). Stapel nu een voor een horizontaal meer bakken op de eerste zodat er een brug ontstaat, maar raak enkel de laatste drie bakken aan. Variatie: bouw de brug tussen twee personen.
  • Reisje rond de wereld: de ploeg staat in een kring en iedereen houdt ter hoogte van hun onderrug een (vrij dik) touw vast. Een voor een proberen de deelnemers over het touw rond de kring te lopen zonder de grond te raken.
  • Boomklimmen: klim met de hele ploeg in een boom, met de opdracht om er daarna in dezelfde volgorde weer uit te klimmen (eerst in de boom = eerst uit de boom). Variatie: geef de groep een opdracht in de boom, bv. pannenkoeken bakken.
  • Wandelende A: sjor een A en bevestig bovenaan vier stevige, lange touwen. Iemand staat op het dwarsbalkje en aan elk touw trekt een groepje. Door gecoördineerd harder of minder hard aan de touwen te trekken, kan je de persoon in de A laten wandelen.
  • Klim over een ladder die overeind gehouden wordt door de rest van de groep.
  • Evenwichtskring: ga schouder aan schouder in een cirkel staan, afwisselend met je gezicht naar buiten en naar binnen, en neem de polsen van je buren stevig vast. Op een teken leunt iedereen verder en verder naar voren, om zo geschrankt in evenwicht te komen. Kom op een ander teken weer overeind en leun nu naar achteren.

De 8 vormen van risicovol spel

Een tikkeltje gevaarlijk? Ja, dat mag! Een activiteit waar je jezelf bij kan bezeren, blijft je meestal wat langer bij. Het is spannend, uitdagend en avontuurlijk. Je verlegt je grenzen en achteraf ben je trots dat je iets deed wat je niet durfde. Ook al is het soms met een schram of blauwe plek.

We onderscheiden acht vormen van risicovol spel. Hier alvast wat inspiratie om daarmee te experimenteren.

• Spelen op hoogte: allemaal in een boom klimmen, reis rond de wereld, bierbakklimmen, sjorren op hoogte, touwenparcours, over een ladder klimmen.
  • Spelen met snelheid: rolschaatsen van een helling, van een berg glijden, ergens van springen en vrije val ervaren, twee fietsen met een sjorbalk aan elkaar binden en zo estafette doen
  • Spelen met gevaarlijke voorwerpen: een tak slijpen met een mes, schaarestafette, een stoel omver laten leunen, hamerwerpen
  • Spelen op gevaarlijke plekken: op een doek met bruine zeep (glad oppervlak) spelen, tikkertje op gladde boomstammen, parcours over de speeltuin
  • Stoeispelen: cirkelduwen, hanengevecht, Familie Bertha, vleeshoop, …
  • Spelen met impact: in of van een zetel springen, met een kussen tegen een boom botsen, hanengevecht
  • Spelen uit het zicht: een kamp bouwen, stratego, escaperoom, buske stamp
  • Plaatsvervangend risico: rollercoaster spelen op YouTube, grappige video’s bekijken

Dubbelpuntspelen

Onze spelverzinners gingen aan de slag met het jaarthema AvontuurLeuk en verzonnen voor alle afdelingen een superleuk spel.

Voor de ribbels
Voor de speelclub
Voor de rakwi’s
Voor de tito’s en keti’s