Gender

Hoe gaan jullie binnen jullie Chirogroep om met genderdiversiteit? Kan een non-binaire aspi leiding worden bij de Chirojongens? Moet Sam met de meisjes mee op kamp, ook al voelt hij zich een jongen? Als leiding is het belangrijk om hierbij stil te staan zodat iedereen zich welkom voelt!

Volg deze 6 tips

1. Zorg voor een veilige omgeving waar in iedereen zichzelf kan zijn en waar open over thema’s als genderdiversiteit gepraat kan worden. Zo doorbreek je de taboes die daar rond hangen.
  2. Als leiding ben je vaak een vertrouwenspersoon, zeker als een van je leden worstelt met hun genderidentiteit. Ga discreet om met informatie die jou in vertrouwen wordt verteld. Eventuele waardeoordelen laat je achterwege. Steun je leden, geef hen een luisterend oor maar baken af wat je wel en niet kan doen of zeggen.
  3. Onbewust delen we personen op per gender. We bevestigen klassieke rollenpatronen zoals ‘meisjes houden van de kleur roze’. Ook in onze communicatie. Als je iemand pas leert kennen, ga dan niet op uiterlijke kenmerken af om hun gender te bepalen.
  4. Geef met de leiding het goede voorbeeld. Begin jouw nieuwsbrief bijvoorbeeld niet met ‘Beste jongens en meisjes’ maar spreek eerder over ‘Beste leden’.
  5. Spreek je leden en medeleiding erop aan als ze kwetsende opmerkingen maken en leg uit waarom bepaald taalgebruik kwetsend is.
  6. Pas op met veronderstellingen. Ga er niet vanuit dat iedereen in een hokje past. Zo ga je er ook niet meteen van uit dat Jef in de jongenstent wil liggen

Binnen jouw groep kan dit thema vragen oproepen. Weet dat er vanuit Chirojeugd Vlaanderen geen regel is die het verhindert om een meisje toe te laten in jullie jongensgroep, of andersom. Soms is dat volgens ons zelfs een goede oplossing. Het belangrijkste is dat je die zaken bespreekt: met de leiding, de ouders van het lid maar vooral met het lid zelf.

En leiding?

Voor hen gelden eigenlijk dezelfde tips. Het belangrijkste is om alles bespreekbaar te maken. Al zou dat in de 21e eeuw geen groot probleem meer mogen zijn, toch?