How to Chirobeleid

Hoe maken jullie afspraken?

Binnen jullie leidingsploeg hebben jullie ongetwijfeld afspraken en regels over van alles en nog wat. Van de kleding die jullie tijdens de werking dragen tot de uren van de activiteiten, en misschien ook over alcohol en drugs, pesten of straffen. Heb je je al ooit afgevraagd in welke mate die regels gedragen worden en of alle personen die bij jullie Chirowerking betrokken zijn ervan op de hoogte zijn? Misschien is het geen slecht moment om daar eens bij stil te staan, want een beleid wordt alleen gedragen als iedereen er achter staat.

Door Axel en Désirée

Waarover afspraken maken?

Alcohol, drugs en roken

Jullie Chirowerking bevindt zich niet op een eiland en komt dus weleens in contact met alcohol, tabak en/of drugs. Hou bij het maken van afspraken rekening met de Chirovisie en de wetgeving. Zo is het bijvoorbeeld verboden om sterkedrank te schenken aan -18-jarigen. Ook is roken in een tent illegaal omdat dat een afgesloten ruimte is. Maak afspraken over wat jullie doen bij overtredingen. Gaat een met drugs betrapt lid op kamp onherroepelijk naar huis? Worden ouders ingelicht als een lid betrapt wordt op roken of volgt er eerst een waarschuwing? Wat als leiding in beschonken toestand in de Chiro verschijnt?

Het is belangrijk dat leden naar de Chiro komen omdat het er leuk is en niet omdat ze er mogen drinken of roken. Daarom hieronder enkele adviezen op een rijtje.

Alcohol: enkele vuistregels

• Alcohol schenken aan -16-jarigen is strafbaar!
  • -18-jarigen mogen geen sterkedrank drinken. Breezer en mixdrankjes vallen daar ook onder.
  • Leg een limiet vast met de hele leidingsploeg en behoud die voor de komende jaren. Zo voorkom je dat je ‘toffe’ leiding krijgt die leden meer pintjes toestaat en ‘minder toffe’ leiding die strenger is.
  • Wees je ervan bewust dat ouders vertrouwen op jou als leiding om zorg te dragen voor hun kind. Drink dus geen alcohol vlak voor en tijdens de activiteiten met je leden en hou alcoholgebruik op kamp binnen de perken.

Roken: enkele vuistregels

• Rook of vape niet in het bijzijn of in het zicht van leden.
  • Spreek een vaste plaats en een vast moment af waar er gerookt mag worden en leg vast wie er mag roken.
  • Laat rokende leden niet roken bij niet-rokende leden.

Soft- en harddrugs

Soft- en harddrugs zijn bij wet verboden. Zowel leden als leiding gebruiken geen drugs voor, tijdens of na activiteiten. Drugs bijhebben tijdens de activiteiten is not done. Gebruik ook geen drugs in of rond de Chirolokalen of wanneer je herkenbaar bent als lid van de Chiro, waar dan ook.

Als je drugs vindt bij een van je leden, neem je die het beste niet af want dan ben je zelf in het bezit van een illegale substantie. Je mag wel vragen om de drugs in kwestie te vernietigen (bv. door de wc spoelen).

Pesten

Wat verstaan jullie onder pesten en welke stappen ondernemen jullie als jullie merken dat een lid gepest wordt? Het is het beste om daar een concreet stappenplan voor te hebben dat je direct kan uitvoeren, zodat probleemsituaties niet onnodig lang aanslepen.

Chirokleren

Verwachten jullie de leden elke werking in een volledige outfit uit De Banier? Is het voldoende om enkel de kleuren van de Chiro te dragen? Mag andere vrijetijdskleding? Hou in je afspraken rekening met toegankelijkheid.

Straffen/omgaan met overtredingen

Bij de Chiro zijn we geen fan van straffen. De beste manier om probleemsituaties te voorkomen, is te investeren in een positieve groepssfeer. Maar voorkomen lukt niet altijd en soms zal je toch een straf moeten geven.

Straffen kan op verschillende manieren, maar wees altijd mild. Je kan bijvoorbeeld iets wegnemen, zoals het vieruurtje. Dat heeft het minste invloed op de relatie met je lid. Fysieke straffen zijn verboden. Elke straf waar een kind niets uit leert is een overbodige straf. Rondjes lopen of pompen is buiten proportie en vernederend.

Wees consequent maar straf niet te vaak. Zorg er ook voor dat je een strafwerking handhaaft waar iedereen van de leiding achter staat.

Wie betrekken bij je Chirobeleid?

Een beleid opstellen is zeker geen eenpersoonswerk. Zit daarvoor zeker samen met iedereen van de leiding en de volwassen begeleiding. Je kan een beleid ook altijd aftoetsen bij de ouders van je leden.

Hoe pakken we dat aan?
Stap 1: Plan een goed moment in om het hierover te hebben en zorg dat de nodige betrokkenen aanwezig zijn. Voorzie voldoende tijd en voldoende pauzes.
Stap 2: Verzamel wat jullie al hebben. Zijn er al (ongeschreven) regels in jullie Chirogroep? Vond je een beleid van de vorige leidingsploeg terug?
Stap 3: Praat! Snij een thema van hierboven aan en vraag aan de aanwezigen hoe zij erover denken. Durf zaken in vraag te stellen en in discussie te gaan. Via discussie over persoonlijke meningen kom je uiteindelijk tot een groepsmening. Maak vervolgens heldere afspraken en bepaal samen wat er gebeurt als ze niet nageleefd worden.
Stap 4: Schrijf het op! Jullie dachten samen na en namen beslissingen. Om zeker niets te vergeten, zetten jullie het beste alles op papier. Breng ook de omgeving op de hoogte, zoals ouders en leden. Plaats het beleid eventueel op de website van jullie Chiro.
Stap 5: Hou het levend. Een alcohol- en drugbeleid is iets waar je voortdurend aan kan en mag sleutelen. Verandert de leidingsploeg? Of stelt er zich een nieuw probleem waar jullie nog niet eerder aan dachten? Dan bespreken jullie het beleid het beste opnieuw.

Hebben jullie vragen of zitten jullie vast bij een thema? Kijk eens op de Chirowebsite, speel het spel ‘Sixpack’, of informeer eens bij jullie gewest of de beroepskracht van jullie regio.