Zalige Chiroweekends voor ervaren leiding waar je zelf de thema’s mag kiezen!

Leer samen met andere Chirohelden bij over je engagement en rol in je Chirogroep.

Als je al even leiding bent, merk je enkele nieuwe uitdagingen voor je leidingsploeg op. Misschien valt het je op dat jullie ledenbestand toch niet helemaal een weerspiegeling van de buurt is? Of botst je leidingsploeg vaak op dezelfde problemen? Durven jullie tradities of gewoonten in vraag te stellen, ook al is het al altijd zo? Tijdens de Haka-weekends ga je dieper in op een heleboel thema’s die interessant zijn voor leiding die wat meer verantwoordelijkheid wil opnemen binnen de leidingsploeg.

Waarom meegaan op Haka?

• Haka is leerrijk, interessant én plezant
  • Je maakt er nieuwe Chirovrienden
  • Geniet volop van uitwisseling met andere Chiro-diehards zoals jij
  • Haka is een echte oogopener
  • Ga voor een intense groepservaring met veel diepgang

Drie weekends boordevol Chiro

De Haka-weekends vormen samen een traject. Je volgt eerst Haka 1, daarna kies je een themaweekend als Haka 2 en vervolgens rond je het af met Haka 3. Je hoeft niet het hele traject af te leggen, het is ook prima om enkel Haka 1 of een van de themaweekends te volgen. Je kan dan wel geen hoofdanimatorattest behalen.

Ze zouden nog meer cursussen moeten uitvinden

Stel je eigen Haka-traject samen

Haka 1

Op Haka 1 maak je kennis met tal van thema’s die je nodig hebt als je net dat tikkeltje meer verantwoordelijkheid wilt opnemen in je Chirogroep.

Deze thema’s staan op het programma:

• Vergaderen
  • Moeilijke situaties
  • Groepsdynamica

Vier themaweekends, elk hun eigen focus. Je mag er één kiezen in jouw traject. Wil je nadien nóg een themaweekend volgen? Zeker doen!

Haka 3

Op het laatste Hakaweekend bouw je verder op de ervaringen van de vorige twee weekends. We snijden thema’s aan die net dat tikkeltje meer diepgang vragen.

• Coaching
  • Motivatie en engagement
  • Conflicthantering

Hoe inschrijven voor Haka?

Inschrijven voor Haka kan je op de Chirosite doen. Als het je eerste Chirocursus is, moet je daarvoor enkele stappen doorlopen:

Bekijk het programma

Benieuwd hoe een weekendje Haka eruitziet? Wat staat er allemaal op het programma? Check alvast een voorbeeld van hoe zo'n weekend eruit kan zien.

Bekijk hier de dagindeling

Wie mag mee op Haka?

Haka is er voor leiding die zich in bepaalde zaken wat meer wil verdiepen. We vragen dat je dus al minstens één jaar leidingservaring hebt. Je kunt in principe mee op Haka vanaf achttien jaar.*

* Je wordt achttien jaar in dat kalenderjaar. Haka is niet geschikt voor aspi's. Voor uitzonderingen neem je contact op via vorming@chiro.be.

De basis over vergaderen wordt gegeven

Praktisch

Hoeveel kost Haka?

€ 74,50 per Haka (volledig of gedeeltelijk terugbetaald*)

€ 7,50 korting tot twee weken voor start Haka

• Een weekend in een Chirohuis
  • Volpension: ontbijt, middagmaal, vieruurtje, avondmaal
  • Deelname workshops en activiteiten
  • Attest van deelname

* Met het bewijs van deelname kun je het cursusbedrag volledig of gedeeltelijk terugbetaald krijgen van je gemeente. Meer info vind je op speelplein.net.

Is het voor jou moeilijk om de deelnameprijs in een keer te betalen, geef dit aan bij je inschrijving. We contacteren je en zoeken samen naar een oplossing.

Behaal je attest

Behaal je attest van Hoofdanimator in het Jeugdwerk Je kunt gerust mee op Haka zonder voor het attest te gaan, want dat is niet het hoofddoel van de cursus. De ervaring is het belangrijkste! Wil je wel graag het officiële hoofdanimatorattest behalen? Volg dan deze twee eenvoudige stappen.

• Volg drie Haka­weekends
  • Zet wat je leerde op cursus om in de praktijk als leiding bij je Chirogroep, op het speelplein of in een andere jeugdvereniging (50 uur)
  • Rond je traject af volgens deze stappen

Volgorde Haka-weekends

Wil je niet alle weekends volgen, maar enkel diegene die jou het meeste interesseren? Dat kan zeker. Je kan ervoor kiezen om enkel Haka 1 te volgen of één of meerdere themaweekends van Haka 2. Weet wel dat je dan geen attest kan behalen.

Wat met de volgorde? Je hoeft de weekends niet in volgorde te volgen! Je kan starten met Haka 2 en nadien nog Haka 1 volgen. We raden je aan om steeds Haka 3 als laatste weekend te volgen aangezien dit voortbouwt op de eerste 2 weekends.

Overtuig de rest

Maak andere leiding ook warm voor Haka! Download de printbare versie van de brochure of deel ze via Issuu.Ook handig om je ouders te overtuigen!