Chirohiro Roxanne Van den Wouwer: "Hier klinkt ieders stem even luid"

Roxanne vertegenwoordigt Chiro Ramsel in de lokale jeugdraad

Roxanne Van den Wouwer vertegenwoordigde vijf jaar lang Chiro Ramsel in de lokale jeugdraad. Bovendien was ze voorzitter van die jeugdraad. Overleggen, discussiëren, tot een besluit komen… en hopelijk geen veto! Roxanne is deze maand Chirohiro van dienst. Dubbelpunt hoorde haar uit over de werking en het belang van de jeugdraad.

Door Rani

Dubbelpunt: Hey Roxanne, wat maakt van jou een Chirohiro?
Roxanne: Ik ben zes jaar leiding geweest bij Chiro Ramsel! En vijf jaar daarvan vertegenwoordigde ik onze Chirogroep in de jeugdraad van Herselt, de gemeente waartoe Ramsel behoort.

Dubbelpunt: Wie zit er nog in die jeugdraad?
Roxanne: Er zitten twee mensen per vereniging in en zij vertegenwoordigen de belangen van hun jeugdvereniging naar de gemeente toe. In onze jeugdraad zetelen zowel de Chiro en de scouts als de KLJ. Ook andere jeugdinitiatieven zijn vertegenwoordigd, zoals het lokale jeugdhuis en gewest Kwarekken. Dus in totaal zijn we met een mooie groep van zo’n twintig personen.

Dubbelpunt: Dat is inderdaad een mooi groepje. Wat bespreken jullie op de jeugdraad?
Roxanne: De agendapunten zijn meestal afkomstig van de gemeenteraad en dat zijn puntjes die het bestuur van de gemeente bezighouden. Het gaat vaak om dingen die de jeugd aangaan zoals overlast in de buurt, de bouw van een nieuw skatepark of de organisatie van de Dag van de Jeugdbeweging. Voor die dingen wordt advies gevraagd aan de jeugd en daar begint onze taak.

“Samen met de andere verenigingen kan je echt een verschil maken”

Dubbelpunt: Hoe nemen jullie besluiten? Werkt dat met stemmen of komen jullie samen tot een conclusie?
Roxanne: Er wordt vooral op voorhand gediscussieerd en we proberen altijd wel tot een consensus te komen. Als er echt geen overeenstemming is, komen we tot een conclusie om over te stemmen. Elke jeugdvereniging heeft twee afgevaardigden, ongeacht hoe groot de vereniging is. Daardoor heeft iedereen twee stemmen. Omdat elke vereniging evenveel vertegenwoordigers heeft, klinkt ieders stem even luid. Iedereen legt hetzelfde gewicht op tafel.
Je mag ook met meer dan twee personen per vereniging naar de jeugdraad komen, maar het aantal stemmen blijft hetzelfde. Er zijn wel uitzonderingen. Het gewest is er als overkoepelende organisatie en heeft dus zelf geen stem. De schepen van Jeugd is ook aanwezig maar die mag niet stemmen omdat hij als moderator optreedt in het debat.

Dubbelpunt: Wat gebeurt er als er een conflict ontstaat tussen twee partijen?
Roxanne: Het is best uitzonderlijk dat zoiets gebeurt. Als dat toch het geval is, dan praten we erover. Door het debat te openen en iedereen aan het woord te laten, proberen we een gulden middenweg te vinden.

Dubbelpunt: Je vertelde al dat elke vereniging evenveel stemmen heeft. Kan iedereen dan ook vrij hun mening uiten?
Roxanne: Ja. Iedereen mag een mening hebben, er wordt naar iedereen geluisterd en iedereen heeft evenveel recht om te spreken. De schepen van Jeugd houdt zich buiten het debat aangezien hij de spreekbuis is van de gemeenteraad. Iedereen is gelijk.

Dubbelpunt: Is de jeugdraad iets waar jullie als Chirogroep veel aandacht aan besteden?
Roxanne: De jeugdraad is vooral ons communicatiemiddel naar de gemeente toe en tussen de jeugdverenigingen onderling. En natuurlijk kunnen we er ook de stem van onze Chirogroep laten horen en Chiro Ramsel vertegenwoordigen.
Als Chirogroep besteden wij veel aandacht aan de jeugdraad. Er wordt tijdens de jeugdraad ook vaak teruggekoppeld over onze lokalen en over onze Chirowerking. Regelmatig komen er puntjes aan bod die voor ons belangrijk zijn en daar brengen we onze leidingsploeg dan ook van op de hoogte op onze eigen vergaderingen. De gemeentelijke subsidies worden verdeeld op de jeugdraad en dat is een heel belangrijke inkomstenbron voor onze werking. Er wordt dus zeker veel aandacht aan besteed.

“De jeugdraad is voor ons een sterk communicatiemiddel”

Dubbelpunt: Waarom koos je zelf eigenlijk voor de jeugdraad?
Roxanne: Ik heb ervoor gekozen om in de jeugdraad te zitten omdat ik geloof in het principe van de jeugdraad. Het is ook heel belangrijk om je stem en die van je jeugdvereniging te vertegenwoordigen. In samenspraak met de andere jeugdverenigingen kan je samen écht een verschil maken. Ik streef graag samen met hen naar een betere werking voor de jeugd. Jongeren mogen gerust wat meer hun stem laten horen en zorgen dat er ook naar hen geluisterd wordt.

Dubbelpunt: Waar heb jij persoonlijk al voor gestreden?
Roxanne: Er zijn de afgelopen jaren heel wat projecten geweest waar ik in geloofd en voor gestreden heb. Zo zijn we bij de vernieuwing van onze lokalen te rade gegaan bij de jeugdraad om te horen hoe we dat moesten aanpakken. We bieden onze infrastructuur aan aan kinderen en willen onze werking beter maken voor de jongeren van de gemeente, dus daar konden we financiering voor vragen.
De subsidieverdeling is iets waar wij ook zeer sterk voor gestreden hebben. We kunnen het geld goed gebruiken om de jongeren een mooie zondag te geven, en dat is natuurlijk waar we het voor doen.

Dubbelpunt: Bedankt voor het interview, Roxanne. Hopelijk kun je andere leiding overtuigen om hun stem te laten horen in de lokale jeugdraad. We wensen je nog veel succes!