DIY: Build your team

In de leidingsploeg of bij je leden, niets is zo belangrijk als een hechte groep. Maar hoe doe je dat, bouwen aan een team? De elementen van groepsdynamica kunnen je hierbij helpen: wij sommen ze voor jou op! En om het wat concreter te maken, geven we jou bij elk element een spelletje mee. Zo kan je op een speelse manier jouw ploeg laten ervaren wat hen bindt en hen hopelijk nét dat tikje hechter maken.

Door Mirte en Haka Bouwen aan een Team

Het wij-zijgevoel

Versterk de groepssfeer door het op te nemen tegen een andere groep en toon dat jullie de sterkste zijn!

Spel: elk spel in twee ploegen kan hiervoor gebruikt worden: tienbal, baseball, enz.

Tradities

Elke groep heeft zijn eigen tradities: dat kan gaan van wekelijks samen frietjes eten tot speciale regels bij een bepaald spel.

Spel: probeer samen te bedenken welke tradities jullie ploeg uniek maken. Of nog beter: start een nieuwe traditie door gekke regels te verzinnen voor een klassiek spel!

Waarden en normen

Behalve tradities deelt elk team ook bepaalde waarden en normen. Die kennen en volgen zorgt ervoor dat je deel uitmaakt van de groep. Om dat aan te tonen, kan je met de groep een fopspelletje doen: een spel dat je al eens gespeeld moet hebben om te weten hoe het in elkaar zit. Nieuwe ploegleden sukkelen in het begin een beetje om die methode te achterhalen en zijn dus nog geen deel van de groep. Zo gaat het ook in een echte groep: mensen die al in de groep zitten, kennen de waarden en normen al, nieuwelingen moeten die eerst nog leren kennen.

Spel: de piramide van Cheops of 'Ik geef de stokjes gekruist door' zijn twee voorbeelden van een fopspelletje. Lees onderaan op deze pagina hoe ze in elkaar zitten!

Gedeelde ervaringen

Dingen die je samen als groep hebt gedaan, zijn ook dingen waar je later samen op kan terugkijken. En als er iets 'teambuilend' is, dan is het wel samen mijmeren over de zotte dingen die jullie al gedaan hebben! Gewoon veel zotte activiteiten doen met je leden, maar ook binnen de leidingsploeg, is dus de boodschap. En wist je dat niet alleen positieve gedeelde ervaringen groepsversterkend werken? Ook negatieve gedeelde ervaringen hebben dat effect. Ik herinner me bijvoorbeeld nog heel goed toen ik aspi was, dat we een berg beklommen met iedereen die mee was op buitenlands kamp. De tocht was veel te zwaar, het was mégawarm en we hadden niet genoeg water bij. Maar we hebben die berg samen overwonnen en dat heeft van ons een sterkere groep gemaakt!

Spel: voor de positieve gedeelde ervaring is elke activiteit die je samen onderneemt goed, dus te veel om op te sommen! Het is wel af te raden om een negatieve gedeelde ervaring te plannen. Daar zorgen het Belgische weer, afgeschaft openbaar vervoer of een slecht pak frieten wel voor. ;)

De sterkte van het individu

De groep kan alleen maar sterk zijn als elk individu er 100% zichzelf kan zijn. Daarom is het belangrijk dat iedereen hun plekje kan vinden binnen de groep. Het is dan ook interessant om als individu maar ook als groep eens stil te staan bij wie welk plekje heeft binnen de groep.

Spel: gebruik een smartphone om samen een verhaaltje op te nemen. Er zijn een aantal taken te verdelen: wie bedenkt het verhaal, wie neemt op, wie vertelt, wie maakt welk geluid, wie voegt muziek toe, enz.

Een gemeenschappelijk doel

Old but gold: samen een gemeenschappelijk doel bereiken. Dat kan eender welk doel zijn en het werkt sowieso!

Spel: geraak allemaal samen over een touw dat tussen twee bomen gespannen is zonder de grond te raken.

Ik geef de stokjes gekruist door: de spelers geven twee stokjes gekruist of niet gekruist door terwijl ze zeggen: "Ik krijg ze gekruist/ongekruist en geef ze gekruist/ongekruist door." De leiding zegt of het juist of fout is. De groep moet erachter komen wat de juiste manier is. Het is juist als je benen in dezelfde houding zijn als de stokjes die je doorgeeft (gekruist of niet gekruist). De bedoeling is dat iedereen van de groep het systeem door krijgt. Nodig: twee stokjes.

De piramide van Cheops: roep de deelnemers een voor een bij jou. Zet een (klein) voorwerp (dat op een piramide lijkt) voor hen en zeg: "Dit is de piramide van Cheops. Doe je schoenen uit en spring erover." De nietsvermoedende leden zullen hun schoenen uitdoen, ze opzij gooien en over de piramide springen. Maak je kwaad en leg het nog eens uit, eventueel met een volgend kledingstuk. Oplossing: het is de bedoeling dat ze hun schoenen uitdoen en over hun schoenen springen. Ze moeten dus gewoon letterlijk doen wat de begeleiding zegt. Nodig: iets wat kan doorgaan voor een piramide.

Haka Organisfeer

In de ban van groepsdynamica? Dan is Haka Bouwen aan een Team de Chirocursus voor jou! Gedurende het hele Haka-traject leer je veel bij over een hechte ploeg vormen en de rol die jij daarin kan spelen. En je doet nog meer leuke ideetjes op.