Spelinspiratie voor grote groepen

Fata Morgana (aka een-tegen-allen):

Stel je afdeling voor een uitdaging, bijvoorbeeld: organiseer op het einde van de Chironamiddag een kleine show waarin de volgende elementen aanwezig zijn:

• Minstens vijftig toeschouwers
  • Een podium
  • Een act: dansen, toneel, comedy, circus, enz.
  • Een attentie voor alle toeschouwers
  • ...

Die uitdagingen moet je natuurlijk qua moeilijkheid aanpassen aan de leeftijd van je leden. Zo'n ‘Fata Morgana’ zorgt ervoor dat je leden kan 'verdelen' over verschillende taakjes en op die manier kunnen ze ook een activiteit kiezen die het meest aanleunt bij hun interesses. De podiumbeesten steken dan waarschijnlijk de show in elkaar, creatievelingen zorgen voor de attentie voor toeschouwers, enz.

Minutenspel:

Tijdens een minutenspel heeft elke speler (of groepje spelers) een eigen 'scenario' op papier met per minuut een opdracht of gebeurtenis. Met de leiding bewaak je de tijd en geef je aan wanneer een nieuwe minuut start (bv.: “Minuut 9 start nu!”). Zo weten je leden dat ze aan de volgende opdracht moeten beginnen. De opdrachten van de verschillende leden hebben ook invloed op elkaar, en soms zullen ze iets samen moeten doen. Op die manier is elk lid actief bezig en spelen ze toch samen (download/link spelendatabank).

Het honderdspel:

Verdeel de groep in twee teams. Elk team heeft een kamp (liefst in een bos) en een set kaartjes met getallen van 1 tot 100. Doel van het spel? De 100 van het andere team veroveren. Elke speler heeft een kaartje en gaat in het bos mensen van het andere team aantikken. Beide spelers laten hun kaartje zien. Wie het hoogste kaartje heeft, wint en krijgt het kaartje van de andere. Er zijn enkele uitzonderingen: de 1 wint van alle getallen van 10 tot 19, de 2 wint van alles van 20 tot 29, enz. De 10 is het enige kaartje dat van de 100 kan winnen.

•    Chiro Viersel speelde op hun 'groot Chiroweekend' een spannend competitiespel met zo'n 200 deelnemers: 'Het sterkste element'.

•    Meer spelen zoeken? Dat kan via de spelendatabank: