Wat als het niet goed loopt met je ploeg

Het belang van een goed groepsgevoel is niet te overschatten. Als het niet goed loopt in je ploeg kan dat leiden tot een situatie van psychische onveiligheid.

We spreken van psychische onveiligheid als er vlot en regelmatig over de grenzen van jouw groepsleden gegaan wordt. Dat kan een enorme impact hebben op de groepssfeer en op het gemoed van je groepsleden.

Slechte groepssfeer herkennen

Als je een van de onderstaande situaties tegenkomt in je ploeg, wees dan extra waakzaam. Het overzicht is niet volledig, maar geeft al een goed beeld.

Kliekjes

Kliekjes van leden die goed bevriend zijn of graag hetzelfde doen, zijn oké. Kliekjes die actief andere leden uitsluiten, zijn niet oké.

Schaamte

Wie zich schaamt, zal minder spontaan meedoen met de activiteiten of eerlijk zeggen wat er scheelt.

Nieuw in de groep

Een nieuw lid of nieuwe leid(st)er in de groep kan voor een spanning zorgen in de groepssfeer. Ontvang de nieuwe persoon hartelijk en bied de ruimte om in de groep opgenomen te worden.

Pesten afdoen als plagen

Leden, leid(st)ers en ouders doen dat soms, zeker als er geen slechte bedoelingen zijn bij de pester.

Angst

Een sterke emotie waarbij je op zoek gaat naar veiligheid. Sommige angsten zijn irrationeel, maar bied altijd de nodige steun.

Groepsdruk

Groepsdruk kan helpen om samen grenzen te verleggen, maar het kan ook zeer schadelijk zijn. Hou rekening met ieders grenzen.

Wat kan ik doen?

Het antwoord op die vraag is telkens anders en zeer afhankelijk van de situatie, de groep en de personen in kwestie. Hieronder vind je een aantal tips die je op weg helpen.

Werk preventief aan de groepssfeer

Een goede sfeer, daar kan je aan werken. Bekijk de onze tips.

Wees aanwezig

Als leiding kom je heel wat te weten als je dicht bij je groep staat. We hebben tips om vanuit die positie het gesprek aan te gaan.

Vraag hulp

Je staat er niet alleen voor. Je medeleiding, jullie VB, de ouders: zij kunnen allemaal een handje helpen. Als dat niet volstaat, neem dan zeker contact op met het nationaal secretariaat.