Do's-and-don'ts bij Chirodopen

Een doop organiseren in je Chirogroep, is dat wel oké? Zolang je het veilig en Chirowaardig aanpakt, is er geen probleem. Maar wat betekent dat, 'veilig' en 'Chirowaardig'? Wij helpen jullie op pad door de do’s-and-don'ts bij Chirodopen even op te lijsten.

Door Lies

Aspi's bij Chirodoop

Chirovisie

Een doop of overgangsritueel betekent niet alleen 'eens goed vuil worden'. Bij een overgangsritueel sta je stil bij de eigenheid van de groep waarin je terechtkomt en de verantwoordelijkheden die dat met zich meebrengt. Een overgangsritueel verlegt grenzen en kan daardoor een groep sterker verbonden maken met elkaar. Het biedt dus ook een (symbolische) meerwaarde.

DO

Maak het gerust eens vuil of bont. Als er één plek is waar je choco tot achter je oren mag smeren, dan is het in de Chiro.

DON'T

Dwing of push niemand om iets te doen wat hij of zij niet ziet zitten. Geef de deelnemers de optie om nee te zeggen als ze iets niet willen doen.

DO

TEAMSPIRIT! Bevorder de groepsgeest en maak van je doop een moment waarin de groep moet samenwerken.

DON'T

Deelnemers vernederen of bespotten in elke mogelijke opvatting is ongepast. Niemand moet in eender welke situatie ongepaste lichamelijke aanrakingen doen of ondergaan of zich uitkleden. Geef ook geen opdrachten waarbij iemand vernederd wordt. Heb aandacht voor het psychologisch welzijn van zowel leden als leiding.

DO

Laat de leiding de leden uitdagen, maar laat ook de leden de leiding uitdagen! Op die manier creëer je een vertrouwensband tussen leden en leiding. Want dat is belangrijk: leden moeten zich altijd op hun gemak voelen bij de leiding.

DON'T

Met de leiding sta je nooit boven de leden, zoals bij 'schachten' wel het geval is. Nieuwe leden moeten ook op een gelijke manier behandeld worden als de leden die hun tweede jaar in de afdeling zitten. Leden die niet deelnamen aan het overgangsritueel horen er ook bij.

DO

Een doop moet vooral leuk zijn voor de mensen die gedoopt worden. Maak er een plezante dag van waar ze nog lang over kunnen napraten.

DON'T

Bij leidingsdopen dwing je nooit iemand om alcohol te drinken. Ook laat je deelnemers niet overvloedig veel alcohol drinken met als doel dronken te worden.

DO

Na afloop van een leidingsdoop eens klinken met een frisse cola, pint of fristi. Go team! (Uiteraard niet op zondagmiddag of in het bijzijn van de leden. ;-) )

DON'T

Niemand moet overdadig veel of oneetbare dingen eten. Dat kan gevaarlijk zijn voor de gezondheid en is bovendien niet zo duurzaam. Hetzelfde geldt voor dingen die gevaarlijk zijn en voor fysieke schade kunnen zorgen.

DO

Stem je activiteit af op je groep. Een activiteit die je uitvoert voor je eigen afdeling kan als meer vertrouwelijk aanvoelen terwijl een activiteit die je uitvoert voor je hele Chirogroep soms minder comfortabel kan zijn.

EN DAN HET ALLERBELANGRIJKSTE

Draag zorg voor elkaar en maak plezier! Chiro = liefde!

Meer weten?

Check de Veiligheidsfiche over dopen en overgangsrituelen binnen de Chiro.