Superhiro: piE p. KLEIN

“We wilden vooral een lied maken waarop leiding kan dansen”

pIE p.KLEIN (uitgesproken als: pie pee klein) is in Chiroland niet onbekend. Ze stonden al eens op Krinkel en tien jaar geleden schreven ze het lied ‘Ballen’ voor het jaarthema ‘Stout?Moedig!’. Nu mochten ze nog eens aan de slag met een jaarthema. Dé gelegenheid om de band een beetje beter te leren kennen!

Door: Emilie

Dubbelpunt: Dag pIE p.KLEIN, hoe leerden jullie elkaar kennen?
Pieter
: Willem, Bolle en ik zaten in dezelfde Chirogroep. Willem en ik zijn zelfs nog leiding geweest van Bolle. Jan leerden we in Leuven kennen, die komt uit een andere Chirogroep. En Kevin heeft helemaal nooit in de Chiro gezeten, die komt uit de KLJ. Den Proost kwam ook uit een andere Chirogroep, maar we wonen wel allemaal bij elkaar in de buurt en zaten in hetzelfde gewest of verbond.

Dubbelpunt: En wanneer begonnen jullie samen muziek te spelen?
Pieter
: We zijn nu 18 jaar bezig. We zijn gestart toen we al uit de Chiro waren, in 2002. Enkel Bolle zat toen nog in de Chiro, in het gewest. Ik was altijd al met muziek bezig. In mijn Chirogroep was ik degene die zich bezighield met kampliedjes en zangstondes. De band begon toen ik in het jeugdhuis en op kleine evenementjes met open podia begon op te treden. In het begin deed ik dat solo en al snel nam ik af en toe iemand of meerdere mensen mee. Op de duur gingen we alle vijf samen en ontstond het idee om samen iets te doen. Daaruit is de band gegroeid.

“Iedereen brengt zijn eigen ding mee. Dat typeert onze band.”

Pie p KLEIN

Dubbelpunt: Hebben jullie dan ongeveer dezelfde muzieksmaak?
Jan
: Nee, totáál niet. We hebben allemaal zoveel verschillende interesses en muzikale invloeden. Eigenlijk luisteren we totaal niet naar dezelfde muziek. Iedereen brengt z'n eigen ding mee naar pIE p.KLEIN. Dat is wel wat ons typeert en wat een pIE p.KLEIN-lied doet klinken als ons: die mengelmoes van zoveel verschillende genres. De rode draad? Onze combinatie van kleinkunst, punk, ska en de trompet die heel veel terugkeert.

Dubbelpunt: Tien jaar geleden hebben jullie al eens een lied geschreven voor de Chiro. Jullie schreven toen ‘Ballen’, voor het jaarthema ‘Stout?Moedig!’. Hoe kwam die samenwerking tot stand?
Bolle
: Iemand van de werkgroep Jaarthema kende Pieter. Die vroeg of we het zagen zitten om een lied te schrijven voor het jaarthema. Het lied zelf kwam tot stand zoals onze andere liedjes: Pieter komt met een ideetje en daar geeft iedereen feedback op. We voegen er allemaal ons eigen ding aan toe. Vaak hebben we eerst een muzikale basis en dan komt de tekst meestal vanzelf wel.

“Voor ‘Ballen’ zijn we met een hele Chirogroep in de studio gekropen!”

Pieter: Het jaarthema zelf vonden we toen niet meteen de meest sexy naam, vandaar dat de titel van het lied niet de naam van het jaarthema zelf was. We hadden dat wel nog even afgetoetst met de werkgroep, maar ze hadden er geen probleem mee dat we het ‘Ballen’ zouden noemen.
Voor de mensen van ons eigen gewest hebben we trouwens een persoonlijke versie opgenomen met hun Chironaam erin. (N.v.d.r: In ‘Ballen’ komt de tekst “Rebelleke trek het me niet aan, Ik ben van Chiro X” voor, waarbij op de X iedere groep hun eigen naam roept.) Chiro Kobbegem, toen de kleinste Chirogroep van Vlaanderen, is toen bij ons mee in de studio gekropen. De hele Chirogroep heeft het lied mee helpen inzingen.

Dubbelpunt: Hoe kwam ‘OnvoorSPELbaar’ dan tot stand?
Willem
: Tussen toen en nu heeft de Chiro ons nog al eens gevraagd of we het niet zagen zitten om een jaarthemalied te schrijven. Tot nu hebben we elke keer nee gezegd. We waren wat bang om het een tweede keer te doen. ‘Ballen’ vinden we echt een goed lied, dus er was sowieso druk bij een tweede. En we vinden dat je alles gewoon één keer moet doen. Maar dit jaar hebben we uiteindelijk toch beslist om het te doen. Een paar weken voor de hele lockdown had de werkgroep Jaarthema het ons gevraagd. Net voor de lockdown hadden we al een concept bedacht en hebben we dat nog samen kunnen bekijken, maar sindsdien is er nog heel veel veranderd. We hebben er elk thuis verder aan gewerkt door stukken op te nemen en naar elkaar door te sturen. Zo konden we telkens verder bouwen op elkaars werk. Het is wel de eerste keer dat we op deze manier een lied geschreven hebben. Het is ook veel minder een pIE p.KLEIN-lied dan ‘Ballen’. Het is een stukje moderner. We wilden echt iets maken dat de leiding goed zou vinden en waar je op kan dansen en feesten. Sommige jaarthemaliedjes zijn nogal emotioneel en traag, dat wilden we vermijden. Het is de eerste keer dat we een beetje de richting van dance uit gegaan zijn, maar je kan het lied ook perfect met enkel een gitaar spelen.

Dubbelpunt: Een feestlied dat je toch met een gitaar aan het kampvuur kan zingen, dat klinkt als een ideaal Chirolied. Gaan jullie het ook ergens live spelen?
Pieter
: Het was de bedoeling om het op de Ambriages te spelen, maar die gaan niet door. We zijn nu voorzichtige plannen aan het maken om het op een alternatief startevenement te brengen, en dan volledig bubbel- en coronaproof. Maar stiekem hopen we dat Chirogroepen ons zelf uitnodigen op evenementen, zodra dat weer mag. In april of maart, als tegen dan de maatregelen weer versoepeld zijn, wie weet? Het lijkt ons nog veel leuker om dan bij Chirogroepen langs te gaan op kleine evenementen dan nu alles heel voorzichtig te moeten aanpakken. En stiekem hopen we dat we een plekje krijgen op Krinkel volgend jaar. Nog eens op Krinkel staan, daar zouden we geen nee tegen zeggen.