Wat is Alive?

Alive is een project dat aspigroepen in heel Vlaanderen ‘alive’ wil houden. Vaak wordt er bij een leidingstekort nogal snel een beroep gedaan op aspi’s, waardoor hun afdeling ophoudt met bestaan of ze nog maar een jaartje aspi mogen zijn. Wij zijn ervan overtuigd dat het anders kan! Waarom is een aspigroep zo belangrijk? Hoe worden aspi’s voorbereid op leiding worden? En wat dan met dat leidingstekort?
Op die vragen geven we je graag een antwoord.

Aspi zijn, da’s pas leven!

Aspi-jaren zijn voor velen de kers op de taart in hun Chirocarrière. Als kleine speelclubber leer je samen te spelen, tito’s proberen al wat samenwerkingsactiviteiten en de keti’s werken aan een open levenshouding. Aspi’s zijn al bijna door hun moeilijke puberjaren heen. Ze durven zichzelf zijn en respecteren hun ploeggenoten. Zo krijg je een hechte ploeg.

Aspiranten staan op een kantelpunt in hun Chirocarrière. Ze beleven hun laatste momenten als lid en kijken tegelijk uit naar de volgende stap: leiding worden. Of niet?

Aspi's poseren voor de foto

Waarom zijn aspi’s zo belangrijk?

• Tijdens de aspi-jaren creëer je een hechte groep die later een leidingsploeg wordt die goed aaneenhangt.
  • De aspi-jaren zijn een goede voorbereiding om leiding te worden. Aspi’s leren stap voor stap al wat meer verantwoordelijkheden op te nemen. Als je dat met de leidingsploeg goed aanpakt, kunnen aspi’s op voorhand al veel leren over leiding zijn. We noemen dat preleidingsvorming.
  • De Chiro is een jeugdbeweging voor kinderen en jongeren tot 18 jaar. We vinden het belangrijk dat 17-jarigen nog gewoon lid kunnen zijn en onbezonnen spelen.
  • Het is geen oplossing voor een lange termijn. Heb je geen aspi’s, dan moet je leidingsploeg een hele periode overbruggen tot er een nieuwe generatie klaarstaat.
  • Het geeft ouders soms meer vertrouwen als leiding al iets ouder is.

“Aspi zijn, da’s ideaal om een hechte groep te kunnen vormen die jaren kan meegaan!”

Wat met dat leidingstekort?

Aspigroepen behouden, allemaal goed en wel. Maar dat leidingstekort lost zichzelf niet op. Voor je meteen aan je aspi’s denkt, geven wij je graag nog enkele andere opties mee.

• Met minder gaat het ook: ziet iemand het misschien zitten om een jaartje alleen leiding te geven?
  • Laat de ribbels/speelclub/… maar om de twee weken naar de Chiro komen en zoek daarvoor freelanceleiding (dat kan oud-leiding zijn, of vrienden die regelmatig eens leiding willen komen geven).

• Spreek je gewest aan. Ze zijn er om jullie te ondersteunen, dus aarzel zeker niet om hulp te vragen.
  • Combineer twee afdelingen, bijvoorbeeld de keti’s en de aspi’s.

Wat als het niet anders kan?

De rol van de aspi's

Ga als aspi in gesprek met je leiding. Wat vinden jullie wel en niet haalbaar, en welke aanpassingen willen jullie al dan niet maken voor je Chirogroep? Wees altijd eerlijk en jezelf!

De rol van de aspileiding

Zorg voor duidelijke communicatie naar je aspi’s toe. Ze zijn immers volwassen genoeg om daar als groep over te praten. Beantwoord hun vragen en bezorgdheden indien nodig.

Als het niet anders kan dan dat je aspi’s een of zelfs twee jaar sneller leiding moeten worden, is het jouw taak om hen daarop voor te bereiden. Meer info daarover vind je bij preleidingsvorming verderop.

De rol van de leidingsploeg

Betrek de aspi’s bij het gesprek. Vraag hen naar hun mening en noden om van deze situatie een succesverhaal te kunnen maken.
Nodig hen uit op enkele vergaderingen en laat hen aan het woord. In deze periode maken de aspi’s de keuze om leiding te worden, of niet. Zorg dus goed voor hen.

“Gelukkig had de leiding dit al een jaar op voorhand aangekondigd, omdat er veel leiding ging stoppen”

Bereid je aspi's voor!

Aan alles komt een eind, dus ook aan aspi zijn. Tegen die tijd moeten ze voorbereid zijn op leiding worden. Daarom is het belangrijk om aan preleidingsvorming te doen. Die periode kun je niet zomaar overslaan.  Door tijdens het jaar regelmatig activiteiten uit te werken over leiding zijn, groei je met hen naar een bewuste keuze toe.

De bucketlist voor aspi’s

Bucketlist alive teaser

Alive ontwikkelde een megazotte bucketlist voor aspi’s! 30 dingen die je sowieso gedaan moet hebben voor je leiding wordt. Hoeveel kan jij er al afvinken?

Print de bucketlist af en hang ‘m in je lokaal. Wat dacht je van elke Chironamiddag één avontuur afvinken?