Dopen en overgangsrituelen

Een doop of overgangsritueel betekent niet alleen 'eens goed vuil worden'. Bij een overgangsritueel sta je stil bij de eigenheid van de nieuwe groep waarin je terechtkomt en de verantwoordelijkheden die dat met zich meebrengt. Een overgangsritueel verlegt grenzen en kan daardoor een groep sterker verbonden maken met elkaar. Het biedt dus ook een (symbolische) meerwaarde.

Wanneer is een overgangsritueel veilig én Chirowaardig?

• De activiteit is leuk en/of spannend voor wie ze moet uitvoeren en dus niet alleen voor de toeschouwers of opdrachtgevers.
  • De activiteit is fysiek veilig. Denk aan: hoogtes, scherpe voorwerpen, drinken en eten, zwemmen, druk verkeer, vuur, enz. Loop geen onnodige risico’s.
  • Deelnemers kunnen op elk moment nee zeggen als ze iets niet willen doen.
  • Opgelet! Bij een overgangsritueel worden deelnemers uitgedaagd om hun grenzen te verleggen. Push nooit iemand om iets te doen wat ze absoluut niet willen of waardoor ze in paniek raken.
  • De activiteit is op maat van de groep, zowel op het vlak van leeftijd als van groepsgrootte. Zo doe je bijvoorbeeld andere dingen met de hele Chirogroep dan met de afdeling, in kleinere groep.
  • Er is een vertrouwensband tussen leden en leiding. Dat is belangrijk omdat leden dan nee durven zeggen.
  • Niemand wordt vernederd of bespot.
  • Er zijn geen (onevenredige) machtsverhoudingen.
    • Leiding (of wie de activiteit organiseert) plaatst zich niet boven de leden.
    • Leden onderling zijn evenwaardig: 'nieuwe' leden in een groep worden op gelijke manier behandeld, ook leden die niet deelnamen aan het overgangsritueel.
  • Niemand moet ongepaste lichamelijke aanrakingen doen/ondergaan of zich uitkleden.
  • Alcohol drinken is niet het doel van de activiteit.
  • Niemand moet overdadig veel of oneetbare dingen eten. Dat kan gevaarlijk zijn voor de gezondheid en is bovendien niet zo duurzaam.

Tip!

Informeer ouders over de activiteit: wat gaan jullie (ongeveer) doen? Worden de leden vuil en nemen ze best reservekleren mee? Enzovoort.

Een overgangsritueel voor elke afdeling

Voor de jongste afdelingen

Een overgangsactiviteit is onschuldig en op maat van de groep en leeftijd.

• Nieuwe leden, of ribbels die overgaan naar speelclub: de hele Chirogroep maakt een menselijke haag waar de leden tussen wandelen, onder enthousiast gejuich. Of ze glijden via een glijbaan (of een ander parcours) hun nieuwe lokaal binnen.
  • Rakwi's die overgaan naar tito's: de nieuwe tito's leggen geblinddoekt een parcours af, ze worden één op één begeleid door de 'oude' tito's.

Voor de oudste afdelingen

Het hecht groepsgevoel is sterker aanwezig. Engagement en verantwoordelijkheid worden stilaan belangrijker.

• Keti's die overgaan naar aspi's: de nieuwe aspi's doen een tocht door het donker. Ze dragen een potje met een theelichtje mee. Dat moeten ze brandend door de tocht krijgen, terwijl de andere aspi's en de leiding het proberen te doven met waterspuitjes.
  • Durven aspi's alleen in het donker, of liefst per twee? Hou er rekening mee!

Voor leiding

Het ideale moment om stil te staan bij de nieuwe verantwoordelijkheden.

• Iedereen van de leiding zit in een aparte kamer opgesloten, ze kunnen met elkaar communiceren via walkietalkies. Iedereen heeft een deel van de oplossingen om elkaar te bevrijden.

Deel jouw doop of overgangsritueel!

We zijn steeds op zoek naar goede voorbeelden van een doop/overgangsritueel. Klik op de knop en vertel ons over jullie activiteit. Dankje!