Kampplaats en vervoer

Kampplaats

Op zoek naar een (grote) kampplaats? We hebben daar geen standaardlijstje van ter beschikking, maar we kunnen je wel op weg helpen bij je zoektocht.

• Neem contact op via bivak@chiro.be of zoek op www.jeugdverblijven.be.
  • Contacteer je gewest of verbond. Zij kunnen je in contact brengen met Chirogroepen uit de buurt die gebruikma(a)k(t)en van grote kampplaatsen.

Huur twee kampterreinen vlak naast elkaar. Dan kan je het ene gebruiken om je tenten te zetten en het andere als speelterrein, of het ene voor de jongste afdelingen en het andere voor de oudste. Let wel: zorg dat je voldoende bewaking kan voorzien op beide terreinen.

Zijn er voldoende speelterreinen om met iedereen te spelen zonder in elkaars weg te lopen? Zoek eventueel lege weien, extra terreinen, bossen, enz. in de buurt en spreek onderling af met de leidingsploeg wie waar en wanneer speelt.

Help, regen! Stel een plan B op voor bij slecht weer. Denk bijvoorbeeld aan een grote shelter, extra tenten of een groot zeil waarmee je een droge speelplek kan creëren. Of een sporthal, een lege ruimte, een schuur van een boer in de buurt, enz.

Denk verder dan je huidige werkjaar. Merk je dat je ledenaantal groeit? Check eens of je kampplaatsen voor de komende jaren nog voldoen. Kampplaatsen hebben immers een maximumcapaciteit.

“Kampplaatsen voor zo'n 200 personen boek je het beste drie jaar op voorhand.”

Eva en Nina, groepsleidsters Chiro Rumbeke

Tenten en voorzieningen

• Genoeg tenten om iedereen in te slapen te leggen of te laten spelen? Meer info over extra tenten huren vind je op de webpagina 'tenten huren'.
    • Meer over noodweer op kamp? Via de webpagina 'Noodweer'.
  • Zijn er voldoende douches en toiletten op jullie kampterrein of moeten jullie daar ook uitbreiden? Vraag chemische toiletten op voorhand aan en maak duidelijke afspraken over lediging en ophaling.
    • Maak afspraken over wanneer en hoe vaak leden mogen douchen op kamp. Dat voorkomt overbezetting van de douches en waterverspilling.
  • Crisis (overstroming/brand/onweer/ ...): waar kan je naartoe in crisissituaties? Ga op voorhand na waar jullie met zo'n grote groep terechtkunnen in geval van nood. Je weet maar nooit.

Vervoer

Plan goed op voorhand hoe je met de hele bende tot op je kampplaats raakt.

Met het openbaar vervoer?

• Vergelijk de kostprijs tussen trein en bus.
  • Wanneer je op voorbereidend kampbezoek gaat tijdens het jaar, probeer dan al eens uit of je er vlot geraakt met het openbaar vervoer.
  • Zorg voor voldoende begeleiding die meegaat met de kinderen. Dat kunnen bv. ook oud-leiding of sympathisanten zijn die enkel de rit naar de kampplaats mee begeleiden.
  • Zorg dat je leden enkel een rugzakje meehebben en geen grote koffers. Koffers kun je apart met een camion naar de kampplaats laten brengen, samen met de rest van jullie materiaal.
  • Leiding zet zich verspreid op de trein om ervoor te zorgen dat iedereen bij de juiste halte afstapt.
  • Vermeld drie haltes op voorhand al eens dat jullie 'bijna gaan afstappen'.
  • Laat oudere leden mee de jongste begeleiden. Vertel hen dan ook hoe de reis zal verlopen

Geraakt al jullie materiaal op kamp? Voorzie een camion die groot genoeg is, of eventueel een extra vervoersmiddel.

Meer tips zijn hier te vinden op de webpagina over kampvervoer.