Chiro is leuk, maar niet kosteloos.

In veel Chirogroepen zitten leden en leiding die het thuis financieel niet breed hebben. Lidgeld betalen, Chirokledij kopen, elke week een vieruurtje kopen en een rugzak, slaapzak en matje voorzien om op weekend te gaan, … Het zijn maar enkele voorbeelden van extra kosten die bij Chiro komen kijken. Door een aanvraag te doen, kan het Chiro voor Chiro-fonds Chirogroepen helpen om financiële drempels te verkleinen.

Tegelijk zijn er heel wat groepen met een stevige financiële pot, die graag een goed doel steunen. Daarom kunnen Chirogroepen een bijdrage schenken aan het Chiro Voor Chiro-fonds.  Zo laten we Chirogroepen er voor elkaar zijn en zorgen we er samen voor dat Chiro betaalbaar is voor iedereen.

Waarvoor kan je een aanvraag doen?

Aankoop kampeermateriaal: veldbedden, matjes, slaapzakken, rugzakken, drinkfles, … Leden en leiding kunnen dit materiaal lenen van de Chiro in plaats van het zelf aan te kopen.

Een Chiro-kleding bib of tweedehandssysteem opstarten, aanvullen of vernieuwen. Leden en leiding kunnen Chirokleding gratis of tegen een lage prijs lenen van de Chiro. Als ze uit de kleding zijn gegroeid, kunnen ze de items ruilen voor een groter exemplaar.

Aankoop reserve kleding en/ of schoenen. Wanneer leden en leiding niet genoeg kleren bij hebben voor een volledig kamp, kan de Chiro extra kleding voorzien.

Een eigen project of initiatief om Chiro voor iedereen betaalbaar te maken? Dat kan ook. Wij horen graag jullie ideeën!

Leidster rond 1

"Wij doen er alles aan om iedereen te laten meegenieten van ons tiendaags kamp. We hebben bedjes aangekocht en voorzien slaapzakken om uit te lenen aan leden die er zelf geen hebben."

Stien (Chiro Mutsaard)

Leidster rond 2

"Onze groep ligt in Heusden-Zolder, een multiculturele gemeente. Met het geld dat we kregen, hebben we een uitleensysteem gestart voor veldbedjes, matrassen en slaapzakken."

Lien (Chiro Boekt)

Leidster rond 3

"Via Chiro Voor Chiro startten wij een tweedehandssysteem voor Chirokleren op. Onze Chiro heeft nu een veel grotere groep leden die minstens één deftige set speelkleren hebben, warm en stevig."

Katrien (Chiro Lore)

Chiro is toch niet duur?

Er zijn wel een heleboel verdoken kosten: Chirokleren, weekends, samen eten na de Chironamiddag, kampeermateriaal, enz. Voor sommige ouders zijn die kosten een drempel om hun kinderen naar de Chiro te sturen of hen daar te houden.