Mix twee spelen tot één knotsgek spel!

Eén plus één is drie, en dat geldt ook voor spelen! Hoe ga je creatief om met spelletjes? Het is makkelijker dan je denkt. Je kan namelijk nieuwe spelletjes maken op basis van bestaande spelen. Simpel, toch?

Hoe dan precies? Laat al je leden een (bij voorkeur eenvoudig) spel opschrijven dat ze graag willen spelen. Al die spelletjes gooi je samen in een grote toverhoed. Hocus pocus pats en je trekt er twee spelletjes uit. Daarmee goochelen jullie een nieuw spel in elkaar.

Voorbeeldspelletjes
•    Potteke-stamp
•    Tikkertje op hoogte
•    Eend-eend-gans
•    Zakdoekje leggen
•    Jagersbal
•    Voetbal

Dat rijtje kan je zelf naar keuze aanvullen, je kunt een onbeperkt aantal spelletjes combineren. Hier zijn alvast twee voorbeelden.

Gemixt!

Potteke-stamp en tikkertje op hoogte

De eerste twee spelletjes die we combineren, zijn potteke-stamp en tikkertje op hoogte. Twee klassiekers die je tijdens een Chironamiddag ongetwijfeld al eens speelde.

Potteke-stamp

Duid een zoeker en een tweede vrijwilliger aan. De vrijwilliger mag de bal wegschoppen. De zoeker gaat hem halen en telt daarna tot twintig. Ondertussen mag de groep zich verstoppen. Als de zoeker iemand vindt, moet er afgepot worden op de bal. Opgelet: de anderen mogen de gevonden spelers bevrijden door de bal stiekem weg te schoppen voor de zoeker kan afpotten.

Tikkertje op hoogte

Duid een tikker aan. De tikker mag je enkel tikken als je de grond raakt. Bij iemand die op een verhoog staat, mag de tikker wel tot tien tellen. De speler op het verhoog moet zich in die tijd verplaatsen en zal tussendoor dus de grond raken.

Benodigdheden

• Een bal
  • Een spelterrein met bij voorkeur een aantal hindernissen. Een bos is ideaal, maar een speeltuin gaat ook prima.

Hoe werkt het?

Duid aan het begin van het spel een zoeker, een tikker en een vrijwilliger aan. De vrijwilliger schopt de bal weg waarna de zoeker de bal gaat halen en begint af te tellen. De spelers verstoppen zich niet, maar plaatsen zich op een verhoog. Ze mogen zich wel verstoppen als ze dat willen, maar het is niet verplicht. Vervolgens komt de tikker in het spel. Die moet niet op een verhoog gaan staan, maar loopt rond op het terrein. De tikker mag altijd bij een speler op een verhoog gaan staan en aftellen van twintig naar nul. Ondertussen verwijdert de zoeker zich minstens twee grote passen van de bal. De zoeker is zeer alert en kan iemand vinden als die op de grond staat. Onder druk van de tikker zal dat regelmatig gebeuren. De tikker zelf telt natuurlijk niet mee.

Na ongeveer een minuut start de zoeker weer met aftellen. Op dat moment mogen alle spelers naar de bal lopen en de bal wegschoppen zodra de zoeker klaar is met tellen. Opgelet: de tikker is nog altijd actief. Camouflage en sluwe sluiptechnieken zijn toegestaan!

Voetbal en jagersbal

Voetbal is razend populair, maar niet iedereen is er even goed in. In combinatie met jagersbal kan dat een voordeel opleveren.

Jagersbal

Verdeel je groep in twee ploegen. Elke ploeg duidt een kapitein aan. Baken twee velden af: A en B. De ene ploeg speelt in veld A en de andere in veld B. De kapitein gaat achter het veld van de tegenstander staan. Met de bal gooi je spelers van de andere ploeg aan. Lukt dat zonder dat de bal eerst botst, dan moet die speler bij zijn of haar kapitein gaan staan. Je mag de bal wel afweren met je vuisten.

De kapiteins (en de aangegooide spelers) mogen van de andere kant hun team helpen als de bal in hun gebied terechtkomt. Als je ploeg nog maar één speler in het veld heeft staan, komt de kapitein helpen. Die heeft drie levens.

Benodigdheden

• Twee ballen in verschillende kleuren
  • Een voetbalveld of afgezet terrein met kegels en twee goals

Hoe werkt het?

Deel je groep op in twee ploegen, liefst met evenveel spelers. Er zijn twee ballen in het spel: een bal om te scoren en de jagersbal. Met de voetbal proberen de spelers in het doel van de tegenstander te scoren zoals bij voetbal. Met de tweede bal kan je tijdens die voetbalmatch spelers uit de andere ploeg aangooien. Let daarbij wel op dat je leden niet naar de enkels van lopende spelers gooien.

Als een speler aangegooid is, moet die ter plaatse stilstaan met de benen open. Een ploeggenoot kan die speler bevrijden door onder de benen door te kruipen. Wanneer alle spelers uit een ploeg tegelijkertijd aangegooid zijn, krijgt de andere ploeg een extra doelpunt.

De keeper mag je niet aangooien. Hij of zij mag wel andere spelers bevrijden – met het risico dat de tegenstander in de tussentijd scoort.

Nog zotter?

Deze truc is natuurlijk ook niet onuitputtelijk. Wil je de zotste spelen maken voor je afdeling? Doe een heleboel ideeën op en speel zelf nieuwe spelletjes tijdens Accu. Accu is de Chirocursus voor wie leiding wordt of net leiding is.

Meer lezen?