Hoe Chiro Sint-Anneke Iedereen Mee Op Kamp neemt

Het bivak van Chiro Sint-Anneke? Tot in het opvangcentrum van het Rode Kruis bekend!

Een 'bangelijk' kamp, voor iedereen. Daar streven ze bij Chiro Sint-Anneke uit Koekelberg elk jaar opnieuw naar. Daarom namen ze deel aan Iedereen Mee Op Kamp. En de kinderen die meegingen? Die genoten voor het eerst van een écht Chirokamp! Leider Elie vertelt.

Hey Elie, waarom hebben jullie beslist om mee te doen aan Iedereen Mee Op Kamp?
Elie
: Elk jaar doen we ons best om zo veel mogelijk maatschappelijk kwetsbare jongeren mee te nemen op ons kamp. Deelnemen aan Iedereen Mee Op Kamp was voor ons een logische stap. Een leuk weetje: een ex-lid uit het opvangcentrum van het Rode Kruis in Alsemberg zorgde dit jaar voor een nieuwe deelnemer.

Hebben jullie daarvoor regels moeten omgooien?
Elie
: Niet echt. We hadden vroeger een zeer geëngageerde proost die op zoek ging naar jongeren met een kwetsbare achtergrond. Nu is hij op pensioen, dus proberen we dat met de leiding zelf te organiseren. We zijn best wel fier op ons sociaal tarief. Kunnen ouders de volle 120 euro voor een kamp niet betalen? Dan vragen we hen om zelf te kiezen wat ze kunnen betalen. We vinden het belangrijk dat iedereen evenveel zakgeld meekrijgt en degelijk materiaal heeft, zoals een zaklamp. Daarom hebben we liever dat ouders daarin investeren dan dat ze de volle pot betalen. Maar voor zij die zelfs dat niet kunnen, leggen de ouders van de leiding subtiel wat geld bij voor die kleine aankopen.

Foto: Ilke Weyers

Wow, supertof! En vinden jullie het dan moeilijk om mee te doen aan Iedereen Mee Op Kamp?
Elie
: Soms is er wel wat weerstand. Niet om de kinderen aan te spreken – als Chirogroep in het Brusselse zijn we het gewoon om niet-Nederlandstalige kinderen mee te nemen. Maar het kost wel wat tijd om die extra jongeren te vinden. Er is leiding die zich zorgen maakt over hoe die kinderen zich in de groep gaan mengen, we willen allemaal dat ze zich welkom voelen.

Hoe was het voor de kindjes om op kamp te gaan met jullie Chirogroep?
Elie
: De kinderen die meekwamen via Iedereen Mee Op Kamp leken zich enorm te vermaken! Geen heimwee, ze waren eerder blij om even weg te zijn van al hun zorgen.

En hoe heeft de leiding het ervaren?
Elie
: Ondanks onze initiële zorgen hebben we geen problemen ondervonden. Leiding had de kinderen erg graag en andersom. Voor veel leiding en zeker de oudere leden blijkt dat een enorme verrijking te zijn. Velen van hen komen hier voor het eerst in aanraking met jongeren uit moeilijke situaties. Of het nu om vluchtelingen gaat of jongeren met een moeilijk verleden of een moeilijke thuissituatie. We vragen nooit naar hun verleden, maar vaak vertellen ze er zelf over. En dat kan opluchten.

Foto: Ilke Weyers

Waar zijn jullie zelf het meest trots op in het kader van Iedereen Mee Op Kamp?
Elie
: Als Chirogroep kunnen we een plaats aanbieden waar iedereen gelijk is, waar je alle zorgen – hoe groot of klein ook – mag bespreken of even kan vergeten.

Waarom moeten andere Chirogroepen meedoen?
Elie
: De Chiro heeft de kracht om een plaats aan te bieden waar jongeren zichzelf kunnen zijn en zichzelf kunnen vinden. Iedereen meenemen op kamp vraagt wat inspanning en moed, maar je krijgt er een hoop appreciatie voor terug!

Iedereen mee?!

Het recept voor het zaligste kamp heb je al, dé beste leidingsploeg van het land, leden met veel goesting, en een heerlijk maf kampthema. Wordt het geen tijd om die zalige ervaring te delen met kinderen en jongeren die om de een of andere reden de weg naar de Chiro (nog) niet gevonden hebben? Voor kinderen en jongeren in een kwetsbare positie?

Ga samen met ons op zoek naar hoe je hen mee kan pakken. Want ook zij verdienen mee te genieten van jullie episch kampgevoel! Een uitdaging die jouw leidingsploeg vast wel aankan.

Foto: Laure Vander Donckt