Chirojeugd Vlaanderen werkt aan een vrijwilligersbeleid

Vorig werkjaar scherpten we onze visie op (kader)vrijwilligers aan en klopten we principes af die de basis vormen van ons vrijwilligersbeleid. We hebben dus expliciet gemaakt wat we belangrijk vinden in omgaan met vrijwilligers, bijvoorbeeld op het vlak van werving en onthaal, motivatie, coaching, eigenaarschap, en afscheid nemen.

Het vrijwilligersbeleid is nog een work in progress (en zal dat altijd een beetje blijven, natuurlijk). Wat staat er nu te gebeuren? Actie! Onze visie en ideeën concreet maken. Ook daar hebben we het afgelopen jaar over gebrainstormd – en specifiek tijdens de teamdagen van het educatief team in maart. Daar kwam veel uit, we droppen hier al een paar 'teasers':

• Vaker werk maken van feedback en terugkoppeling, bv. na een Chiroraad, bespreking, evenement of activiteit van ploegen, enz.
  • Ruimte maken voor flexibele engagementen: meer ruimte om kleine, afgebakende engagementen te kiezen volgens jouw interesses, en toch de groepssfeer bewaken.
  • Rol en verwachtingen van beroepskrachten matchen met het vrijwilligersbeleid.
  • Coaching: meer toekomstgericht coachen, basisvorming coaching aanbieden aan vrijwilligers, meer onderling coachen.
  • Witruimte creëren: meer ruimte om als ploeg/vrijwilliger taken, activiteiten of projecten zelf in te vullen. Minder voorgekauwd takenpakket.
  • Inspireren rond onthaal- en verwachtingsbabbels als er nieuwe vrijwilligers in een ploeg komen.
  • Inspiratietool voor afscheid nemen van vrijwilligers die stoppen.
    • Daarbij specifiek aandacht voor 'afscheidsbabbels' met stoppers.
  • Een kaderfeest om alle kadervrijwilligers te bedanken en gewoon allemaal samen te zijn.
  •  ...

Hoe gaat het nu verder? Een groot deel van de uitwerking van het vrijwilligersbeleid zal bij de verdere uitwerking van de nieuwe structuur geïmplementeerd worden. Daarnaast zal er op de Chiroraad van juni nagedacht worden over welke acties er prioritair zijn en hoe die concreet uitgewerkt kunnen worden.

Heb je vragen of ideeën over het vrijwilligersbeleid of wil je graag mee iets uitwerken? Graag! Mail naar kaderwerking@chiro.be of stuur op Facebook een berichtje naar Nele van de Chiro.