Engagement buiten de Chiro

Je smijt je helemaal voor de Chiro. En soms wil je zelfs een beetje meer doen, je engageren voor een andere organisatie of een goed doel. Solidariteit gaat niet alleen om geld geven aan goede doelen, maar ook om die schouderklop of die actie om de buurt schoon te maken. Maar hoe kies je een goed doel? En hoe doe je dat in coronatijden?

Door Lies en Emilie, in samenwerking met Spoor ZES en de Agenda

Samen engageren in de buurt

Merk je dat jouw groep nog wat meer aankan dan alleen op zaterdag of zondag werking geven? Ga op zoek naar organisaties in de buurt die hulp kunnen gebruiken. Misschien vloeit daar nog meer moois uit voort, niet alleen geld inzamelen. Wie weet gaan jullie flyeren voor het jeugdwelzijnswerk uit je buurt en krijgen jullie er zo zelf nieuwe leden bij?

Zelfs de andere jeugdbewegingen in de buurt hebben soms nood aan een oppeppertje. Verzamel de groepsleiding online voor uitwisseling en vragen, of organiseer een 'secret santa' over de jeugdbewegingen heen.

Kiezen voor een goed doel

Hebben jullie besloten een goed doel te steunen? Er zijn honderden goede doelen, maar het is niet altijd makkelijk om er één uit te kiezen. Aan de hand van vier vragen helpen we je verder op weg in je keuze.

Is het goede doel nabij?

Misschien heeft jouw Chirogroep een bepaald doel dat jullie nauw aan het hart ligt. Denk aan doelen die strijden tegen een ziekte waar iemand van je Chirogroep aan lijdt of een goed doel waar oud-leiding bij betrokken is of dat zeer aanwezig is in jullie buurt? Zoek goede doelen waar jullie een verbinding mee hebben en ga na waarom dat initiatief jullie aanspreekt.

Is het goed doel transparant?

Niet elk goed doel is georganiseerd met goede bedoelingen. Het ingezamelde geld komt helaas niet altijd terecht waar het beloofd is. Ga na hoe transparant een organisatie is over hun werking en fondsenwerving. Is er veel informatie beschikbaar over waar het geld naartoe gaat? Weten jullie welke projecten jullie steunen? Houdt de organisatie jullie op de hoogte?

Is het goede doel duurzaam?

Nee, we bedoelen hier niet hoe heilzaam een goed doel is voor het milieu. Met duurzaam bedoelen we hier: effectief op lange termijn. Als Europese landen hun voedseloverschotten exporteren naar ontwikkelingslanden is dat op korte termijn misschien goed nieuws, maar op langere termijn is dat slecht voor de lokale boeren die niets meer kunnen verkopen. Dank aan het Engelse spreekwoord: Give a man a fish and you feed him for a day; teach a man to fish and you feed him for a lifetime.

Kan je ervaringen opdoen met het goede doel?

Geld inzamelen is mooi, maar uitleggen aan leden en ouders waarom jullie je inzetten voor het goede doel is ook heel belangrijk. Speel een spel dat je leden iets leert over het thema of dat hen prikkelt om zelf hun steentje bij te dragen in de organisatie. De ervaringen die je opdoet, zorgen voor een beter besef en een grotere betrokkenheid bij het thema.

Tip: laat je leden kiezen

Als je je leden wilt engageren om zich in te zetten, kan het helpen als je hen zelf het doel laat kiezen. Misschien hebben ze recent les gekregen over iets dat hen is bijgebleven? Of wie weet halen ze wel iets aan dat heel sterk leeft binnen hun leefwereld.

Solidair binnen de Chiro

Je kreeg al heel wat inspiratie over hoe je solidair kan zijn in je buurt en met de wereld om je heen. Maar wist je dat je ook solidair kan zijn binnen de Chiro of zelfs in je eigen Chirogroep?

• Om echt iedereen mee te krijgen in de Chiro is het goed om extra oog te hebben voor de kinderen in een moeilijke thuissituatie. Zie je dat bepaalde kinderen minder vaak komen naar de activiteiten? Stuur een berichtje naar de ouders om hen te motiveren.
  • Heb je zin om andere Chirogroepen te steunen? Dan is Chiro Voor Chiro iets voor jullie! Sommige Chirogroepen hebben leden die financiële hulp kunnen gebruiken om naar de Chiro te gaan. Denk maar aan verborgen kosten als kleren, uitstappen, een veldbed, een slaapzak, enz. Voor hen is er het fonds Chiro voor Chiro.
  • Over het kamp gesproken, heb je al gehoord van Iedereen Mee Op Kamp? Met dat initiatief wil de Chiro ervoor zorgen dat iedereen mee kan op kamp, ook jongeren en kinderen in een kwetsbare positie. Neem met je Chirogroep extra leden mee op kamp en ga een samenwerking aan met een organisatie uit je buurt.

Op zoek naar inspiratie? Deze groepen deden het jullie voor!

- De Groepsleidingscommissie, een van de nationale Chiroploegen, fietst al twee jaar naar een van hun Tandems. Dat zijn inspiratiedagen die zij organiseren voor VB’s en groepsleiding. Op die manier zamelen ze geld in voor een goed doel.

- Chiro Zonnezee van Zonnebeke raakte in heel Vlaanderen bekend als de Chirogroep ‘van de embleempjes’. In 2018 verkochten ze 23 000 embleempjes voor De Warmste Week van Stubru. De opbrengst ging toen naar het Kinderkankerfonds.

Tijdens corona bewezen veel groepen dat solidair zijn niet moet gaan over zotte acties en hoge bedragen.

- Chiro Vlotterke uit Roeselare lanceerde een oproep en bood haar diensten aan tijdens de lockdown. Ze hielpen met boodschappen doen, thuiswachten, de hond uitlaten en andere klusjes.

- Chiro Crescendo uit Pellenberg ging in hun buurt op zoek naar mensen die hun hulp konden gebruiken met hun boodschappen.

- De leden van Chiro Saleghem uit Meerdonk maakten dan weer massaal mooie tekeningen om de woonzorgcentra uit de buurt een hart onder de riem te steken.

Jongen toont zijn tekeningen voor woonzorgcentra