Welk type leiding ben jij? Doe de test!

Je hebt waarschijnlijk genoeg leiders en/of leidsters gehad om te bedenken welke types er zijn. De creatieve leidster (ik kom elke week verkleed naar de Chiro), het gewoontedier (na vier uur is 't verstoppertje), de democratische leidster (wat willen jullie doen?), en de principiële leider (de regels zijn de regels). Welk type leiding ben jij nu? Doe deze test en krik je zelfkennis op.

Het strikte type

Je hebt graag het gezag over de groep en je gaat niet vaak in discussie met je leden. Daardoor weten ze waar ze aan toe zijn. Jij zorgt voor de nodige structuur en je leden leren luisteren. Je valkuil? Als je te strikt bent, kan je houding weerstand oproepen. Zeker bij oudere leden die niet graag de les gespeld krijgen. Tip: durf het af en toe eens los te laten.

Het routineuze type

Je beschikt over een uitgebreid archief aan spelen waaruit je regelmatig put. Alle klassieke spelen ken jij uit je hoofd. Je leden kunnen erop rekenen dat ze het laatste half uurtje van de Chironamiddag voetballen. Je valkuil? Je daagt je leden niet altijd voldoende uit. Na drie keer een-tegen-allen is de fun eraf. Tip: blijf openstaan voor vernieuwing en daag jezelf uit om outside the box te denken.

De creatieve leider of leidster

Op spelgebied hou je van afwisseling en kom je altijd origineel uit de hoek. Je neemt nooit genoegen met een gewone pijlentocht, maar zorgt voor een extra uitdaging. Zo enthousiasmeer je je leden. Je valkuil? Zorg ervoor dat je spel niet ondergesneeuwd raakt door te veel inkleding en zotte vondsten die niet altijd even haalbaar zijn. Tip: speel af en toe de favoriete spelletjes van je leden zonder extra's toe te voegen.

Het democratische type

Je stimuleert je leden om eigen inbreng te geven en je houdt altijd rekening met hun ideeën. Daardoor wordt je afdeling zelfstandiger. Je leden krijgen het gevoel dat ze in de Chiro helemaal hun eigen ding mogen doen! Je valkuil? Zorg ervoor dat je niet te lang blijft twijfelen en discussiëren. Dat slorpt veel tijd op en daardoor moet je inboeten aan gezag. Tip: durf knopen door te hakken!

'Het juiste type' bestaat niet

Het perfecte type leiding bestaat niet. Je past je houding het beste aan naargelang de situatie. Af en toe ben je een planner, dan weer pak je het allemaal spontaan aan. Soms beslis je zelf, dan weer laat je het aan je leden over. Af en toe doe je iets totaal nieuws, soms grijp je terug naar regelmaat. Het is handig als jij en je medeleiding elkaar op dat vlak aanvullen. Zo zorg je ervoor dat je leden structuur krijgen én wild mogen gaan; dat je ingaat op de dingen van het moment, maar ook in staat bent op voorhand een grote activiteit te plannen.