Mag da? Da ni!

Er zijn situaties die zo vaak voorkomen dat het wel lijkt alsof ze oké zijn. Maar nee, ze zijn niet oké. Een overzicht.

Te veel leden in één auto stoppen om hen naar het zwembad te brengen

Waarom niet?

Wettelijk gezien mag je in een auto maar evenveel passagiers vervoeren als er gordels zijn. De verzekering denkt daar ook zo over. Daarnaast riskeer je een fikse boete als de politie je tegenhoudt.

Hoe wel?

·         Veel plaatsen zijn makkelijk te bereiken met het openbaar vervoer. Zeker voor jongere afdelingen een optie: zowel op de trein als op bus en tram mag je per betalende volwassene vier kinderen onder de twaalf jaar gratis meenemen!

·         Een moeilijk bereikbare activiteit? Vraag enkele ouders of ze willen rijden!

·         Een uitstap is meer dan de bestemming alleen. Wees creatief en bouw een spel of tocht rond de route naar het zwembad.

·         Al eens aan andere vervoersmiddelen gedacht? Fietsen is voor oudere afdelingen een goede optie en met een step of op rolschaatsen kan je ver geraken.

Voor de honderdste keer voetbal 'spelen'

Waarom niet?

Voetbal is leuk, maar elke Chironamiddag opnieuw is te veel van het goede. Je leden merken het snel als je niets voorbereid hebt. Ze zullen afhaken omdat je hen te weinig uitdaagt. Dat geeft het imago van je Chirogroep dan weer een deuk.

Hoe wel?

·         Maak met je medeleiding duidelijke afspraken over hoe en wanneer jullie je programma's in elkaar boksen.

·         Inspiratie nodig? Check de spelen in Dubbelpunt, of kijk eens op chiro.be/spelendatabank.

·         Waarom leg je met je leidingsploeg geen eigen spelenarchief aan? Zo kan je die fantastische activiteit waar iemand veel tijd in gestoken heeft nog eens gebruiken, en hoef je – als je toch eens onvoorbereid aan de start komt – niet terug te vallen op tikkertje of kiekeboe.

Je leden dingen toestaan om je populair te maken

Waarom niet?

Omdat je zo het gezag van je medeleiding ondermijnt, omdat je leden grenzen nodig hebben en omdat je nog altijd de leiding bent en pas in de tweede plaats vriend of vriendin.

Hoe wel?

·         Maak met je medeleiding duidelijke afspraken over wat kan en wat niet. Zo behandelen jullie het gedrag van leden hetzelfde.

·         Bij jongere afdelingen kan het handig zijn een aantal afspraken op een groot blad te schrijven en dat op te hangen in het lokaal. Zo kunnen ze de regels zien en kan je hen er letterlijk op wijzen als ze iets 'stouts' gedaan hebben.

·         En last but not least: ga niet met elkaar in discussie (over wat dan ook) waar je leden bij zijn. Gaat iemand van je medeleiding in tegen een gemaakte afspraak? Spreek hem of haar daar dan na de activiteit over aan.

Scheerschuim

Je keti's of aspi's leren roken (of drinken)

Waarom niet?

Het is algemeen geweten dat roken ongezond is. Jij mag als leiding je leden geen slechte gewoonten aanleren. Je hebt een voorbeeldfunctie en mag zeker niet aanmoedigen dat je leden zich laten beïnvloeden door groepsdruk.

Hoe wel?

·         Hou met de leiding het roken 'subtiel' en doe het niet tijdens een Chironamiddag. Het helemaal verbergen hoeft niet, maar ga niet midden op het terrein staan roken.

·         Zorg voor een open gespreksklimaat: antwoord op vragen die je leden hebben over roken. Je kan hen bijvoorbeeld wel vertellen waarom je het zelf niet doet (of beter niet zou doen).

·         Roken je leden toch? Maak dan duidelijke afspraken. Je kan een rokershoek maken tijdens het bivak. Zorg er dan wel voor dat de niet-rokers daar niet mee komen hangen. Zo vermijd je dat leden onder invloed van elkaar beginnen te roken. Je kan de ouders daarover informeren, maar let daarbij op dat je geen namen van rokers noemt.

Je leden extreem straffen of drillen

Waarom niet?

Iemand maden laten eten, 300 keer doen pompen of vastbinden aan een boom heeft nog nooit iets bereikt. Lijfstraffen zijn al lang verboden. Daarnaast kan je door extreem te straffen leden vernederen of traumatiseren.

Hoe wel?

·         Zorg ervoor dat de straf in verhouding staat tot de 'overtreding'. Is een speelclubber ondanks vele waarschuwingen een uur na bedtijd nog altijd aan het babbelen? Dan kan je hem of haar een kwartiertje zwijgend op een stoel bij de leiding laten zitten. Daar is niets pijnlijks of vernederends aan, en het heeft een link met wat hij of zij heeft misdaan.

·         Bedenk aan het begin van het jaar of het bivak met je leden samen een lijst met aanvaardbare en eventueel 'ludieke' straffen, waaruit je kan putten als het nodig is.

·         Hou bij het bepalen van een straf een aantal factoren in gedachten, zoals de leeftijd van het kind, wat het aankan en wat het nodig heeft (bijvoorbeeld veel slaap). Iedereen is anders!

Pssst… ben je niet helemaal zeker of iets wel oké is? Check de veiligheidsfiches. Die liggen ergen in het leidingslokaal of je vindt ze op de Chirosite.