Een spel begeleiden

Yes, een superleuk spel verzonnen! Maar dat is nog maar het halve werk. Dan volgt het moment dat je leden het effectief gaan spelen en dat jij het gaat begeleiden. Hier vind je vijf bouwstenen die je helpen om tot een geslaagde activiteit te komen. Gebruik VOWAS als ezelsbruggetje om ze te onthouden.

Veiligheid en vertrouwen

Creëer veiligheid voor je leden, zowel psychisch als fysiek. Je leden moeten weten dat ze met al hun vragen bij jou terechtkunnen zonder dat ze bekritiseerd zullen worden. Ook fysiek is het belangrijk om veilig te spelen. Als je twijfelt aan de veiligheid doe je het beter niet. Natuurlijk is het niet te bedoeling overbezorgd te zijn. Verantwoordelijk zijn betekent ook dat je gepast kunt reageren als er toch iets voorvalt.

Tip: er bestaan een heleboel veiligheidsfiches over de thema's: verkeer, te voet, met de fiets, tochtactiviteiten, vuur, alcohol en drugs, voedsel, water, evenementen, inbraakpreventie, kabelbanen, elektriciteit, seksualiteit en psychische veiligheid.

Observeren

Hou je leden tijdens het spel in de gaten, en observeer hen. Zo kun je tussendoor een spelregel aanpassen, een lid apart nemen, een gevaarlijke situatie vermijden, het enthousiasme opvoeren of één van je leden te hulp snellen.

Je kunt op twee manieren observeren: door aan de kant te gaan zitten of door mee te spelen. Als je aan de kant staat, heb je een objectiever overzicht. Was de bal buiten? Is er echt vals gespeeld? Je kunt dan meer als een scheidsrechter optreden. Als je meespeelt merk je meteen of de twee kampen niet te ver uit elkaar liggen, of de teams wel even sterk zijn, en als iemand valsspeelt.

Waarderen

Al je leden verdienen je aandacht. Daag jezelf uit om hen allemaal beter te leren kennen. Vooral degenen met wie het minder klikt (het zeurende meisje met de snottebel, bijvoorbeeld). Probeer elk van hen te waarderen, te kijken wat hun talenten zijn en waar ze goed in zijn. Dat is niet altijd makkelijk: het heeft te maken met graag zien, veel geduld hebben, telkens opnieuw nieuwe kansen geven en vooroordelen opzijzetten.

Aanpassen

Je had het op een bepaalde manier in gedachten, maar als het spel gespeeld wordt, blijkt soms dat je je principes en verwachtingen opzij moet zetten. Je verwacht bijvoorbeeld dat ze allemaal meespelen, maar dan heeft er eentje buikpijn en mag die aan de kant blijven. Of je helpt je rakwi's niet tijdens de quiz, maar voor Sas hou je wel de makkelijkste vraag klaar.

Stimuleren (enthousiasmeren)

Enthousiasme is besmettelijk. Als jij zelf meespeelt en er plezier aan beleeft, dan stimuleer je je leden daarmee en zet je hen ertoe aan om ook mee te doen. Hen ertoe 'aanzetten' om mee te doen, is niet hetzelfde als hen forceren. Beloon hen voor hun inzet met enthousiasme, maar het is niet oké dat je hen onder druk zet om mee te doen.