Tijdens je Chironamiddag

Kinderen en jongeren met een vluchtverhaal tijdens je Chironamiddag

• Bereid je leden voor als je kinderen op de vlucht uitnodigt. Vertel hen dat jullie het belangrijk vinden dat alle kinderen welkom zijn in de Chiro. Geef je leden de kans om vragen te stellen. Maar laat hen vooral ook mee ontdekken.
  • Voorzie acties, methodieken of spelletjes die ervoor zorgen dat de kinderen makkelijk opgenomen worden in de groep.
  • Denk eraan dat kinderen en jongeren in maatschappelijk kwetsbare posities vaak al heel wat meegemaakt hebben, hou rekening met gevoeligheden.
  • Schep vertrouwen. Toon empathie, wees een luisterend oor en maak tijd om naar verhalen te luisteren.
  • Blijf geloven dat je veel voor die jongeren kunt betekenen
  • Bewaak je grenzen en geef duidelijk aan dat ze met bepaalde hulpvragen bij hun vaste begeleiders of hun ouders terechtkunnen.
  • Let op met de spelen die je doet. Schrikspelen, oorlogsspelletjes of spelletjes waarin er 'een bom afgaat' (bv. tik-tak-boem) kunnen heel raar overkomen. Kijk naar hun reacties, je zult snel merken of ze mee zijn in een spel of niet.

Illia speelt mee met Chiro Larum. Bekijk hier hun verhaal.

Video file