Wat als je foto's of video's buitensporige aandacht krijgen?

Viraal of toch maar niet?

Alles wat je openbaar op het internet zet kan door anderen bekeken worden. Uiteraard is het leuk wanneer jullie foto een hoop likes krijgt of als er op jullie TikTok video veel reacties komen. Maar wat als je veel aandacht en (negatieve) berichten krijgt van mensen die je niet kent en die misschien niet allemaal goede bedoelingen hebben?

Bezint eer ge begint

Denk voor je foto's of video's online plaatst goed na of het wel een goed idee is om die online te zetten en wat het juiste platform is. Meer daarover vind je op onze pagina over veilig foto- en videogebruik.

Wees alert

Maak er een gewoonte van om regelmatig na te kijken wie je volgers zijn en wie er actief is op je kanaal of in je fotoalbum. Zijn daar bedenkelijke of valse profielen bij? Blokkeer die dan en rapporteer ze.

Zijn je leden heel actief op sociale media? Kijk dan gerust ook eens na in welke mate hun kanalen goed afgeschermd zijn en spreek hen hier gerust op aan. Op onze pagina over mediawijsheid vind je heel wat spelen, informatie en inspiratie.

Alert zijn is iets anders dan paniek zaaien. Vermijd dat je leden bang maakt en spookverhalen in het leven roept.

Trek aan de alarmbel

Heb je de indruk dat er iets gaande is, krijgt jullie account plots veel aandacht of (rare)berichten of roept iets bezorgdheden op bij je leden, de ouders of je leidingsploeg? Aarzel dan niet om Chirojeugd Vlaanderen in te schakelen. Je hoeft daarbij niet te wachten tot het serieus misloopt of er duidelijk bewijs is. Ook preventief kunnen we al heel wat ondersteuning bieden.

Let ook op met zelf teveel "onderzoek" te doen. Niet alleen kom je mogelijk op verkeerde sites terecht, maar de kans bestaat ook dat je mensen alarmeert. Je laat dit best over aan de politie en mensen die hier ervaring mee hebben.

Moeten we die beelden niet gewoon verwijderen?

Soms kan iets gewoon verwijderen al veel oplossen. Het kan echter soms toch nodig blijken om een klacht in te dienen bij de politie of het platform waar je gebruik van maakt. Voor hun onderzoek is het vaak wel zinvol dat je geen "bewijsmateriaal" verwijdert. Win bij twijfel dus zeker tijdig advies in bij Chirojeugd Vlaanderen of de politie.