10 tips over omgaan met alcohol en drugs

1. Creëer een veilige sfeer

Zorg dat de Chiro-omgeving een plek is waar iedereen zich thuis voelt, rekening houdt met elkaar en met elkaars veiligheid. Zowel fysiek als psychisch.

Geen alcohol drinken is helemaal oké! Dwing nooit leden of leiding om alcohol te drinken en voorzie een lekker alternatief.

2. Maak samen afspraken

Maak samen met je leiding goede afspraken. Op deze pagina vind je al het nodige om een alcohol- en drugsbeleid in jouw ploeg te bespreken.

We raden aan om geen alcohol te serveren aan afdelingen waar leden jonger dan 16 jaar zijn, of waar een combinatie van -16- en +16-leden zitten. Voor de keti’s is dat niet altijd gemakkelijk. Spreek van tevoren af hoe je dat als leiding aanbrengt in je groep en hoe je reageert als ze daarover vragen stellen.

3. Speel Sixpack

Speel het spel Sixpack met jouw leidingsploeg. Het spel zit vol met stellingen en casussen die jou en jouw leidingsploeg bewuster kunnen maken over alcohol en drugsgebruik in de Chiro.

Sixpack zwarte achtergrond

4. Speel 'Maat in de shit'

Heb je problemen met alcohol en/of drugs in de oudste afdelingen?
Met ‘Maat in de shit’ kan je binnen jouw afdeling eens stilstaan bij alcohol- en cannabisgebruik. Aan de hand van vijf spelen denk je met je groep na over wat je kan doen als je je zorgen maakt over het alcohol- en/of cannabisgebruik van een vriend.

5. Vraag ondersteuning aan een preventiemedewerker

Hebben jullie nood aan persoonlijke begeleiding? Neem contact op met het CGG in jullie regio. De preventiemedewerkers denken samen met jullie na over alcohol en drugs in jullie groep. Verder kunnen ze samen met jullie aan een alcohol- en drugsbeleid op maat werken.

6. Maak afspraken voor op kamp

Het is ook belangrijk om specifieke afspraken voor op kamp te maken. Denk samen met de leidingsploeg na over die afspraken en betrek ouders daarbij. De Zot op Kamp-Gids kan jullie daarbij helpen.

Ambriage kampvuur

7. Maak bob-afspraken

Denk na over noodgevallen en maak duidelijke bob-afspraken: zorg dat er op avonden waarop er iets gedronken wordt altijd enkele mensen van de leidingsploeg nuchter blijven in geval van nood.

8. Bekijk de veiligheidsfiche 'Alcohol, drugs en roken'

In de veiligheidsfiche 'Alcohol, drugs en roken' lees je in een notendop alles over alcohol en drugs in de Chiro. Leg de fiche in het Chirolokaal om ze altijd bij de hand te hebben.

9. Voorzie een alcoholvrij alternatief

Denk na over hoeveelheden en beperk de momenten waarop er alcohol gedronken mag worden. Voorzie altijd een lekker alcoholvrij alternatief! Zo zijn er heel wat lekkere en aantrekkelijk mocktails die jullie als alcoholvrij alternatief op jullie fuif kunnen serveren.

10. Denk na over alcohol op jullie evenementen

Maak een goed alcoholbeleid voor elk evenement en volg daarbij de wetgeving. Klik door voor meer informatie over alcohol op jullie evenement. Meer info over aan welke voorwaarden je moet voldoen als je controle krijgt van de FOD Volksgezondheid vind je in deze checklist.

Krinkel 2009 - slot handen
Bijlagen