Iedereen Mee Op Kamp: Chiro Sentroem

Het voelt goed om kinderen in een kwetsbare situatie een bangelijke 10-daagse te bezorgen

Chiro Sentroem uit Hoboken vindt het heel belangrijk om er voor iedereen te zijn. Vorig jaar hadden ze nog wat plaats in hun kampbubbels en besloten ze mee te doen aan Iedereen Mee Op Kamp. Zo bezorgden ze een extra lid een onvergetelijk kamp. Leider Jasper vertelt over die ervaring.

Waarom besloten jullie om mee te doen met Iedereen Mee Op Kamp?
Jasper: Wij zijn ervan overtuigd dat de Chiro en het Chirokamp iets voor iedereen is. We vinden dat een engagement naar de maatschappij. Het is belangrijk dat we als Chirogroep open en toegankelijk zijn. Door mee te doen aan Iedereen Mee Op Kamp kunnen we dat nog eens extra duidelijk maken.

Hoe hebben jullie het aangepakt?
Jasper: We hoorden over Iedereen Mee Op Kamp via de nieuwsbrief en de Chirosite. Het leek ons leuk om mee te doen en we hebben ons aangemeld. Zo kregen we informatie en praktische tips en werden we in contact gebracht met organisaties die met kinderen werkten die mee wilden op ons kamp. Uiteindelijk ging er één extra bengel (speelclubber n.v.d.r.) mee op kamp.

Hoe was het om in coronatijden mee te doen aan Iedereen Mee Op Kamp?
Jasper: Dat was geen groot verschil. We moesten ons kamp uiteraard aanpassen aan de coronamaatregelen. Maar de deelname aan Iedereen Mee Op Kamp zorgde niet voor extra aanpassingen.

"Het was even wennen en elkaar leren kennen, maar dat ging vlot en daarna was het heel tof."

Was het moeilijk om nieuwe leden zonder Chiro-ervaring mee te nemen?
Jasper: Het was in het begin even aanpassen. We kenden het lid nog niet en het lid kende de Chiro nog niet. Het was dus even wennen en elkaar leren kennen, maar dat ging vlot en daarna was het heel tof. Ook voor de leden was dat geen probleem, zij waren zeer open en namen de jongen snel op in de groep. Het is allemaal heel goed verlopen dus.

Waar zijn jullie zelf het meest trots op in het kader van Iedereen Mee Op Kamp?
Jasper: We zijn trots dat we op die manier kunnen laten zien dat we er als Chirogroep voor iedereen zijn. Het is fijn om dat te kunnen delen met de leidingsploeg, leden en ouders.

Waarom zouden andere Chirogroepen moeten meedoen met Iedereen Mee Op Kamp?
Jasper: Het is een leuke manier om nog eens extra te benadrukken dat de Chiro er voor iedereen is. Het voelt goed om kinderen in een kwetsbare situatie tien bangelijke dagen te bezorgen. Het is heel fijn om te zien dat ze nadien met een grote lach naar huis terugkeren.

"Het voelt goed om kinderen in een kwetsbare situatie tien bangelijke dagen te bezorgen."

Iedereen mee?!
Nog plaats over in jullie kampbubbels en zelf ook zin om kinderen en jongeren in een kwetsbare situatie een bangelijk kamp te bezorgen? Schrijf je dan in voor Iedereen Mee Op Kamp!