Goestink! de visie

Met ‘Goestink!’ zetten we ons engagement in de verf. De drive en de goesting die je van Chiro krijgt, zijn uniek en geven ook goesting door aan anderen. Goesting is uitermate aanstekelijk.

‘Voor goesting moet ge u nooit generen!’

Onze Visie

1. Jouw Goestink

Dit jaar zetten we het enthousiasme in de verf waarmee we al onze engagementen opnemen, of ze nu minuscuul of gigantisch zijn.

Want daar draait het allemaal om: onze goesting, het vuur dat in ons brandt, ons enthousiasme, het Chirogevoel. En al die beestige inzet geeft ook anderen goesting. Goesting om het zelf te doen. Want goesting zien is goesting krijgen.

Waarom?

Dat nachtje doordoen op de Chirofuif, je schaamte overwinnen en verkleed als poedel de stad in trekken, die tweehonderdvijftig sjorbalken die netjes terug in de schuur staan na de startdag, de vlag bewaken op kamp, een heimweekater na SB, met je liefste smoeltje wafels verkopen van deur tot deur, je Chirorok dragen op de Dag van de Jeugdbeweging, de kwaliteitsverf van De Banier kiezen, elke zondag paraat staan voor de leden, kiezen voor een Chirozondag in plaats van de volleybalmatch, vriendjes overtuigen om mee te komen naar de Chiro, honderdduizend pistolets smeren voor de eetkermis, al die beplaste slaapzakken uitwassen, tweehonderd Chirohanddoeken strijken na het pannenkoekenfestijn, heen en weer rijden naar de schaatsbaan, vele avonden cola drinken op huisbezoek, een moeilijke maandag na het weekendje cursusbegeleiden, de vele uurtjes vergaderen op het Chirosecretariaat, massa’s bloemetjes tekenen op evenveel kinderknietjes, je auto omtoveren tot een vrachtwagen voor het weekend, om twee uur ’s nachts op kamp verse frieten bakken, grootse programma’s voorbereiden waar nog jaren nadien over gesproken wordt, de file trotseren op zoek naar een kampplaats, even bellen naar die rakwi die al een paar keer niet gekomen is, vloeken op die vieze tekst, een mooi prijsje maken om te draaien op de gewestfuif, onwennig binnenstappen bij de Chirogroep die je niet goed kent, centen tellen na de bonte avond, een leuke foto inzenden voor Dubbelpunt, keihard meedoen met het programma van de leiding, de tenten van het leger netjes opplooien, de putten vullen na ’t kamp, de patatjes pletten voor de kinderen, een brouwer zoeken die op 21 juli wil leveren, blijven proberen, vervangleiding spelen tijdens de examens, een berg beschimmelde afwas trotseren, aanschuiven bij de frituur na de Chirozondag, zwarte verf van achter je oren wassen na zes december, je fiets nakijken voor je op bivak vertrekt, uren foto’s selecteren, materiaal klaarzetten voor je leefgroep, tot drie uur ’s nachts printen, stiekem de kopiemachine van je werk gebruiken, congé pakken, je ouders overtuigen om toch naar de Chiro te mogen gaan ook al is het familiefeest, de spinnen in de materiaalkelder trotseren, de tito’s uitleggen hoe ze moeten tongzoenen, het laagje vuil wegspoelen dat in bad achterblijft na tien dagen bivak, enz..

Daarom dus.
Van de grootse plannen tot de kleinste inzet, van leden over leiding tot camionchauffeurs: we’re proud to Chiro!

2. Verspreid de Chirogeur

Onze goesting blijft niet steken binnen de muren van ons Chirolokaal. We moedigen iedereen aan om zich te engageren in de grote Chiro en in de hele samenleving.

In een wereld waarin alles een prijs heeft, wordt vrijwillige inzet zoveel meer waard. Werken voor niets is niet niets. In de Chiro kunnen we op duizenden mensen rekenen. Dit jaar willen we alle anderen ertoe aanzetten om eens ‘goe te stinken’ voor iemand anders. Want ook dat is Chiro: volledig ten dienste staan van jouw vrienden, van jouw gemeenschap, van jouw medemens. We blijven niet binnen de muren van het lokaal. We besmetten onze buren met de Chirogeur en steken hen aan met ons enthousiasme. We tonen aan dat wat we doen belangrijk is, dat je uitsloven voor je Chirogroep bovenal goesting delen en plezier beleven is, dat een vrijwillig engagement levensbelangrijk is. En zo hopen we dat iedereen zal snuiven en uitroepen: “Ja, dat ruikt hier naar Chiro!”

3. Dank voor stank

We willen al die vrijwillige inzet niet als vanzelfsprekend beschouwen. We zijn trots op elkaars werk en soigneren elkaar graag na een dagje zweten. Stank je wel en bestankt!

Verbonder, jeugdrader, afvalverantwoordelijke, commissievoorzitster, cursusbegeleider, leidster, aspi, VB, proost, kookouder, ouder, enz.: allemaal maken we de Chiro machtig en prachtig. Telkens opnieuw. De goesting krijg je van een toffe leidingsploeg met wie je een superdeluxe bivak in elkaar kunt steken, van je medeleiding die samen met jou zotte ideeën vertaalt in fantastische spelen, van het enthousiasme van je leden, enz. Zo krijg je goesting om het de volgende Chirozondag nóg beter te doen en om het volgende kamp opnieuw keitof te maken.